Fang Cheng Bao Super 3: eerste EV van BYD's submerk dat mogelijk ook naar Europa komt
Moeilijke naam
Wie zich als Chinese autofabrikant serieus wil nemen, doet er misschien goed aan een of meerdere submerken te bedenken. Het Chinese BYD heeft er ook meerdere, waaronder het voor ons Europeanen ingewikkeld geheten Fang Cheng Bao. Dat is een merk dat zich vooral richt op offroaders. We maken nu kennis met het eerste elektrische model: de Super 3.
Onlangs presenteerde Nio zijn Onvo gedoopte submerk en net als Chinese kolossen als Geely heeft ook het gigantische BYD meerdere merken in zijn portfolio. Het verkoopt auto's onder merknaam BYD, maar heeft het ook de submerken Denza, YangWang en Fang Cheng Bao. Fang Cheng Bao – dat zoiets betekent als 'Formule Luipaard' – is net als Yangwang een merk dat BYD vrij hoog in de markt positioneert. In tegenstelling tot Yangwang richt BYD zich met Fang Cheng Bao vooralsnog enkel op SUV's met een typische offroad-uitstraling. In de vorm van de Bao 5 verkoopt het al een plug-in hybride SUV en daar komt later een nog grotere Bao 8 geheten SUV boven. Ook dat is een plug-in. We maken nu kennis met de Fang Cheng Bao Super 3. Dat is direct het kleinste model van het merk, maar ook de eerste elektrische.
De Super 3 is een 4,61 meter lange elektrische SUV die 1,9 meter breed en 1,72 meter hoog is. Zijn wielbasis: 2,75 meter. Daarmee is hij wat formaat betreft vergelijkbaar met een Mercedes-Benz EQB, al wint de Super 3 het in de breedte en hoogte van die Duitser. Dankzij graafwerk in de database van het Chinese ministerie van Industrie en Informatie Technologie kunnen we je niet alleen de afmetingen, maar ook de eerste motorische specificaties vertellen. De Super 3 komt in elk geval beschikbaar met een uit twee elektromotoren opgebouwde aandrijflijn met een 150 pk elektromotor op de vooras en een 272 pk exemplaar op de achteras.
Fang Cheng Bao gaat de Super 3 in drie stijlen aanbieden. Er komt een 'stedelijke' versie (het witte exemplaar op de foto's), een 'industriële' variant (de zwarte) en een avontuurlijker uitgedoste variant (de grijs-groene). Onder meer het bumperwerk verschilt van versie tot versie. Ook bepaalt de gekozen uitvoering of je achterop een volledig zichtbaar reservewiel, een half verpakt exemplaar of een extern 'rugzakje' voor extra opbergruimte krijgt.
YangWang komt op termijn mogelijk ook naar Europa en we achten de kans bepaald niet nihil dat BYD op termijn ook Fang Cheng Bao onze kant op wil halen. Als dat gaat gebeuren, zal BYD er voor de Europese markt vast een gemakkelijker te onthouden naam op plakken.