Factory Five 818: vederlicht Subaru-geweld

Factory Five 818
Factory Five 818Factory Five 818Factory Five 818Factory Five 818Factory Five 818Factory Five 818Factory Five 818Factory Five 818
Subaru-producten met de letters 'WRX' op de kont staan altijd garant voor veel spektakel. Wie zo'n geblazen boxermotor wel ziet zitten, maar niet zit te wachten op de wat brave gezinsauto-verpakking van de Japanners, kan vanaf nu aankloppen bij het Amerikaanse Factory Five.

Deze 818 is het jongste product van de kitcarbouwers van Factory Five. De roadster maakt niet alleen gebruik van de viercilinder boxer van de Subaru Impreza WRX, maar ook van onder meer de versnellingsbak, onderstelcomponenten en remmerij. De onderdelen worden wel op een compleet andere plek gemonteerd: Factory Five schroeft de motor vlak voor de achterwielen op het aluminium spaceframe van de 818.

Om het geheel netjes af te werken, wordt een carrosserie gemonteerd van met glasvezel versterkte kunstof. Dit zorgt voor een vederlicht geheel: de 818 dankt z'n naam aan z'n gewicht in kilo's. Een sprintje naar 60 mijl per uur (bijna 100 km/h) zou in minder dan vier tellen gepiept zijn.

Factory Five komt met zowel een race- als een straatversie van de nieuweling. De circuitversie R is uitgerust met onder meer een volwaardige rolkooi en staat voor 10.990 dollar in de prijslijst. De straatversie S is 1.000 dollar goedkoper, ontbeert de rolkooi maar heeft in plaats daarvan een volwaardige voorruit en een mooier aangekleed interieur. De donor-Subaru, die ergens tussen 2002 en 2007 gebouwd moet zijn, dienen klanten zelf aan te leveren.

Factory Five is overigens niet het eerste bedrijf dat Subaru-techniek in een sportwagen stopt; onder meer het Nederlandse Saker Sportscars ging hen voor.

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.