Factory Five 818: vederlicht Subaru-geweld
Deze 818 is het jongste product van de kitcarbouwers van Factory Five. De roadster maakt niet alleen gebruik van de viercilinder boxer van de Subaru Impreza WRX, maar ook van onder meer de versnellingsbak, onderstelcomponenten en remmerij. De onderdelen worden wel op een compleet andere plek gemonteerd: Factory Five schroeft de motor vlak voor de achterwielen op het aluminium spaceframe van de 818.
Om het geheel netjes af te werken, wordt een carrosserie gemonteerd van met glasvezel versterkte kunstof. Dit zorgt voor een vederlicht geheel: de 818 dankt z'n naam aan z'n gewicht in kilo's. Een sprintje naar 60 mijl per uur (bijna 100 km/h) zou in minder dan vier tellen gepiept zijn.
Factory Five komt met zowel een race- als een straatversie van de nieuweling. De circuitversie R is uitgerust met onder meer een volwaardige rolkooi en staat voor 10.990 dollar in de prijslijst. De straatversie S is 1.000 dollar goedkoper, ontbeert de rolkooi maar heeft in plaats daarvan een volwaardige voorruit en een mooier aangekleed interieur. De donor-Subaru, die ergens tussen 2002 en 2007 gebouwd moet zijn, dienen klanten zelf aan te leveren.
Factory Five is overigens niet het eerste bedrijf dat Subaru-techniek in een sportwagen stopt; onder meer het Nederlandse Saker Sportscars ging hen voor.