Facelift voor Hyundai Ioniq
Ioniq Electric later onder het mes
Het is 2016 als Hyundai de Ioniq presenteert, een auto die dan niet in één, maar in drie geëlektrificeerde smaken beschikbaar komt. Twee daarvan zijn nu aan een facelift onderworpen.
Hyundai levert de Ioniq als Hybrid, als PHEV én als Electric. Die eerste twee, de reguliere hybride en de plug-in, zijn nu gefacelift. De bijgewerkte Ioniqs zijn te herkennen aan gewijzigde bumpers én aan de nieuwe grille die nu net als bij recentere Hyundais met concave lijnen is uitgevoerd. De optioneel leverbare ledkoplampen hebben een nieuwe indeling. Hetzelfde geldt voor de verlichting aan de achterzijde. Daarnaast zet Hyundai een aantal nieuwe kleuren op de bestellijst.
Vanbinnen monteert Hyundai een herzien bedieningspaneel voor de klimaatregeling. Optioneel levert Hyundai een 10,25-inch display dat bij het infotainmentsysteem behoort. Het kan uiteraard overweg met zaken als Apple CarPlay en Android Auto. Standaard levert Hyundai de Ioniq met zaken als een rijbaanassistent en een noodremsysteem. Daarnaast maakt Hyundai melding van een systeem dat de Ioniq automatisch in elektrische modus zet als de auto een milieuzone inrijdt.
De Ioniq is voortaan in feite alleen met het gaspedaal te bedienen en dat betekent dat de auto er ook mee valt af te remmen, een functie die we kennen van de Nissan Leaf en de Kona. Daarnaast maakt de Ioniq kennis met een nieuwe Eco+ rijmodus én de Utility-stand, een modus waarin diverse functies van te auto te gebruiken zijn als de aandrijflijn niet is ingeschakeld. Over aanpassingen aan de aandrijflijn van zowel de Hybrid als de Plug-in Hybrid wordt niet gesproken.
De Ioniq Electric houdt Hyundai nog even buiten de facelift. Dat houdt waarschijnlijk verband met het feit dat deze volledig elektrische versie wél op technisch vlak wordt vernieuwd. Het lijkt er namelijk op dat die EV beschikbaar komt met een groter accupakket.