Facelift voor de Citroën C5

Citroën C5
In oktober komt Citroën met de vernieuwde C5. Naast een grondige facelift worden ook een aantal nieuwe technieken geïntroduceerd.
In oktober komt Citroën met de vernieuwde C5. Naast een grondige facelift worden ook een aantal nieuwe technieken geïntroduceerd.

De voorzijde laat overeenkomsten zien met de nieuwe C4, aan de achterzijde domineren nieuwe forse achterlichten. De proporties van de sedan veranderden iets doordat de 'kont' iets verder naar achteren doorloopt. Bijkomend voordeel is een iets toegenomen bagageruimte. Zowel aan de buiten- als binnenzijde worden extra chromen lijstjes gebruikt. De stilering van het instrumentarium werd op details gewijzigd. Verder worden er in het interieur deels nieuwe kleurstellingen en materialen toegepast.
Als eerste Citroën sinds lange tijd is de C5 verkrijgbaar met meesturende koplampen, een attractie waarmee vroeger de DS mee was uitgerust. Bij de C5 zijn ze van het bi-xenon type. Een andere nieuwe optie zijn parkeersensoren aan zowel voor- als achterzijde. Ook nieuw is naast een cruise control een snelheidsbegrenzer, een voorziening die bijvoorbeeld op de Renault Laguna al aanwezig was.
Ook het AFIL-spoorassistent systeem, dat vorige maand al voor de C4 werd aangekondig, komt beschikbaar. AFIL waarschuwt de bestuurder bij een ongewenste wisseling van rijbaan. Dreigt de auto het rijspoor te verlaten, zonder dat de richtingaanwijzer ingeschakeld is, dan wordt de bestuurder gewaarschuwd met een lichte vibratie in de stoel aan de zijde dat de auto uitwijkt. Montage van een nieuwe knie-airbag en toepassing van een nieuwe generatie ESP (stabiliteitsregeling) moet de veiligheid naar een nog hoger nivo bregen. De hele auto werd verder uitgebreid onder de loep genomen om vibraties en geluiden verder terug te dringen.
De vernieuwde C5 wordt met drie benzinemotoren aangeboden: twee viercilinders, de 1.8i 16v en de 2.0i 16v met respectievelijk 116 en 140 pk, en een 3-liter V6 motor met 24 kleppen en variabele kleptiming. De V6 levert 207 pk en is gekoppeld aan een nieuwe zestraps automaat.
Voor de C5 zijn ook drie HDi common rail dieselmotoren beschikbaar, variërend van een 1.6 HDi met 109 pk tot een 2.0 HDi met 136 pk. De laatste wordt aangeboden met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Waarschijnlijk worden alle diesels voor de Nederlandse markt standaard uitgerust met het FAP-partikelfilter.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.