Facelift Friday: TVR Tuscan
Paar lampjes minder
In 1999 liet TVR, toen nog onder de bezielende leiding van Peter Wheeler, een oude naam herleven. De nieuwe Tuscan was een echte TVR: een laag gewicht, veel vermogen en een koetswerk vol knettergekke details. In 2005 werd die koets voorzien van nieuwe lichtunits.
De moderne Tuscan stond aan het begin van een ware heropleving van TVR, dat rond de eeuwwisseling in een razend tempo een serie automobiele mafklappers lanceerde. In 2002 volgden namelijk roadster Tamora en de T350, een gedrongen coupé die enkele jaren later zou evolueren in de waanzinnige Sagaris.
Die T350 is in de toekomst wellicht nog eens voer voor een aflevering van Facelift Friday, vandaag concentreren we ons op de Tuscan. De door TVR’s eigen Speed Six-motorblok aangedreven tweezitter kenmerkt zich door een ellenlange neus en wulpse vormen die bijna nergens worden onderbroken door strips, naden of ander ongerief. Natuurlijk ontkomt ook TVR niet aan het plaatsen van lichtunits, maar die wisten de Britten wel fraai te verdoezelen. Aan de voorzijde werd een reeks ronde lampen naadloos in het koetswerk verwerkt. Als we de minuscule stadslichtjes meetellen, komt het totaal op vier exemplaren per kant, waarvan de drie grootste boven elkaar zijn geplaatst. De enige zichtbare koelopening huist onder in de bumper en bestaat uit een reeks ronde gaten onder een fraai gewelfde luifel.
De kont van de Tuscan is zo mogelijk nog gladder dan de voorzijde. De lichtunits zijn hier helemaal onder in de koets weggewerkt en zijn daar enkele centimeters verwijderd van de enorme uitlaatpijpen. Tenminste, dat geldt voor de achterlichten, remlichten en reflectoren. De richtingaanwijzers huizen juist op een uitzonderlijk hoge plaats en zijn verstopt in zilverkleurige ledunits achter, jawel, de achterruit. Alsof dat nog niet maf genoeg is, kan die ruit ook nog eens worden verwijderd, als aanvullling op het standaard aanwezige targadak.
Naast de reguliere Tuscan was er in de beginjaren ook een snellere Tuscan S. Die versie is met het blote oog alleen aan de achterkant te onderscheiden van zijn reguliere broertje. Een ducktail-achtige spoiler met reflectoren en reguliere, in de koets geplaatste richtingaanwijzers zorgen ervoor dat de S weliswaar nog wat sportiever, maar ook minder glad oogt dan de auto waarop hij is gebaseerd.
In 2005 vond TVR het tijd om de Tuscan te moderniseren. De neus verloor een set koplampen en de overgebleven exemplaren werden achter glas geplaatst. De ronde achterlichtunits werden anders gepositioneerd en verdwenen in een duistere behuizing. De tijden van de achter de ruit geplaatste richtingaanwijzers waren hiermee ook voor de niet-S voorbij. De Tuscan MK2, die natuurlijk ook op technisch vlak wijzigingen onderging, kreeg bovendien een extra carrosserievariant toebedeeld. Naast de toch al vrij open Targa verscheen een volledig open variant.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen