Facelift Friday: Subaru Impreza

Één snuit, drie gezichten

Subaru Impreza Facelift Friday
Subaru Impreza 2000-2002Subaru Impreza 2000-2002Subaru Impreza 2000-2002Subaru Impreza 2002-2005Subaru Impreza 2002-2005Subaru Impreza 2002-2005Subaru Impreza 2005-2007Subaru Impreza 2005-2007Subaru Impreza 2005-2007
Met de Impreza sleepte Subaru een eindeloze reeks prijzen in de wacht in de rallysport, maar ook op designvlak is het model interessant. Generatie twee heeft namelijk liefst drie gezichten gekend.

In 2000 werd de tweede generatie van de Impreza gepresenteerd, een model dat een grondige doorontwikkeling was van z'n voorganger. In z'n eerste twee levensjaren zorgde de auto voor wat opschudding. Naast een - in grote lijnen - herkenbare koets, bleven veel ogen naar de voorzijde van de auto staren. Hier had Subaru twee opvallend ronde lichtunits geplaatst, exemplaren die de Japanner de naam 'Kikkeroog' opleverden.

Slechts twee jaar probeerde Subaru met het controversiële front kopers te trekken, in 2002 besloot het management in te grijpen. Peter Stevens van het Britse Prodrive werd ingevlogen en het resultaat was een Impreza die aan de voorzijde te herkennen was aan meer hoekige lichtunits met 'een traantje'. Aan de binnenkant - tegen de grille - leken de lichtunits namelijk ietwat aan het druipen geslagen.

Genoeg gegumd en getekend? Welnee. In 2005 ging de Impreza namelijk opnieuw onder het mes. De Griekse ontwerper Andreas Zapatinas - bekend van onder andere Fiat en Alfa Romeo - mocht namelijk de neus die hij al op de B9 Tribeca had gezet, kneden op het front van de Impreza. Ditmaal ging ook de achterzijde op de schop, hier kwamen we vanaf 2005 deels witte lichtunits tegen.

Welke Impreza heeft jullie voorkeur? Het origineel uit 2000, de tranende versie uit 2005 of de Tribeca-Impreza uit 2005?

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.