Facelift Friday: Saab 9-3

Van braaf naar bont

Facelift Friday Saab 9-3
Facelift Friday Saab 9-3Facelift Friday Saab 9-3Saab 9-3Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3 Sport Sedan 1.8tSaab 9-3Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t BioPowerSaab 9-3Saab 9-3 Sport SedanSaab 9-3Saab 9-3 Sport Sedan - interieurSaab 9-3 faceliftSaab 9-3 CabrioletSaab 9-3 faceliftSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3X
Wijlen Saab introduceerde in 2002 de 9-3 Sport Sedan, later kwamen daar de Cabriolet en Sport Estate bij. In 2007 kreeg hij een zeer uitgebreide facelift, met een opvallende neus en nieuwe 'ijsblokachterlichten'.

Net als zijn broer de 9-5 onderging de tweede generatie van de 9-3 meerdere ingrepen in zijn leven, maar die waren minder uitvoerig. Vooral het front van de auto ging flink op de schop, waarbij ter inspiratie de Aero X-conceptcar werd gebruikt. Hij kreeg een dynamischere uitstraling door de mat aluminium grille met wijdere 'neusgaten' en grotere koplampen. De motorkap kreeg een andere vorm, de stootstrips verdwenen en modernere mistlampen maakten het geheel af. Verder werden op alle carrosserievormen nieuwe dorpels gemonteerd. Aan de achterkant kreeg de 9-3 kenmerkende lichte achterlichten, waar onder andere Lexus en Mazda al eerder mee kwamen.

Wat opviel aan het interieur waren de aluminium accenten, een moderner navigatiesysteem en minder bedieningsknoppen. Op motorengebied zat de verandering in een lichte krachttoename van de V6 en werd de gelimiteerde 280 pk sterke Turbo X V6 Aero XWD toegevoegd. Onder de naam XWD kwamen vierwielaangedreven versies beschikbaar. Schoner rijden op bio-ethanol werd mogelijk met de Biopower-motoren. Twee jaar later kwam er een nieuw familielid bij: de ruigere 9-3X. Voor welke 9-3 loop jij het meest warm?

Video

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.