Facelift Friday: Saab 9-3
Van braaf naar bont
Net als zijn broer de 9-5 onderging de tweede generatie van de 9-3 meerdere ingrepen in zijn leven, maar die waren minder uitvoerig. Vooral het front van de auto ging flink op de schop, waarbij ter inspiratie de Aero X-conceptcar werd gebruikt. Hij kreeg een dynamischere uitstraling door de mat aluminium grille met wijdere 'neusgaten' en grotere koplampen. De motorkap kreeg een andere vorm, de stootstrips verdwenen en modernere mistlampen maakten het geheel af. Verder werden op alle carrosserievormen nieuwe dorpels gemonteerd. Aan de achterkant kreeg de 9-3 kenmerkende lichte achterlichten, waar onder andere Lexus en Mazda al eerder mee kwamen.
Wat opviel aan het interieur waren de aluminium accenten, een moderner navigatiesysteem en minder bedieningsknoppen. Op motorengebied zat de verandering in een lichte krachttoename van de V6 en werd de gelimiteerde 280 pk sterke Turbo X V6 Aero XWD toegevoegd. Onder de naam XWD kwamen vierwielaangedreven versies beschikbaar. Schoner rijden op bio-ethanol werd mogelijk met de Biopower-motoren. Twee jaar later kwam er een nieuw familielid bij: de ruigere 9-3X. Voor welke 9-3 loop jij het meest warm?
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen