Facelift Friday: Nissan GT-R
Ieder jaar een stapje
Het GT-R-label van Nissan viert dit jaar z’n vijftigste verjaardag. Nissan besteedt daar aandacht aan door met een speciale versie van de GT-R op de proppen te komen. Wij vieren het heugelijke feit door de huidige GT-R op het Facelift Friday-podium te hijsen.
Die huidige Nissan GT-R is het eerste model van de Japanse fabrikant die simpelweg ‘GT-R’ heet en dus geen snelle Skyline is. Deze R35 werd in 2007 aan het publiek voorgesteld en is dus al aardig op leeftijd. De auto is al die jaren doorgekomen zonder grote facelift, maar dat wil niet zeggen dat er niets veranderd is. Nissan voert ieder jaar kleine updates door. Daarbij wordt steevast de techniek beetgepakt en krijgt 'ie er geregeld pk’s bij. Het uiterlijk evolueert mee, maar de verschillen zijn vaak lastig te zien.
Toen de GT-R eind 2007 werd onthuld, was het meteen een auto die zich niet in een hokje liet plaatsen. Z’n wat plompe, maar wel imposante koets was veel te hoog en zwaarlijvig om voor het predicaat ‘supercar’ in aanmerking te komen, maar met een 0-100-tijd van 3,6 seconden kon de GT-R zich qua prestaties wel degelijk meten met de allersnelsten. Deze oerversie beschikte over 480 pk en 588 Nm.
De eerste zichtbare update van de GT-R verscheen in 2010. In dat jaar werd de vorm van de grille iets aangepast. Ook kwamen er aan weerszijden opvallende plooien in de voorbumper, waarin vanaf dat moment led-dagrijlichten een plekje kregen. Het vermogen steeg naar 530 pk.
In 2013 waren er weer uiterlijke aanpassingen, al waren we toen al een paar technische upgrades verder. GT-R’s van na dit jaar zijn herkenbaar aan nieuwe verlichting, waarbij de led-koplampen de grootste blikvangers zijn. Ze zijn anders ingedeeld dan de originele xenon-exemplaren en hebben een zilverkleurig binnenwerk in plaats van een duister binnenste. De ledjes in de achterlichten werden optisch naadloos aan elkaar verbonden op een manier die ook nu nog gebruikelijk is bij led-lichtunits.
De laatste en tevens grootste uiterlijke fijnslijpronde werd drie jaar geleden gepresenteerd op de New York International Auto Show. De voorbumper werd vervangen door een nieuw exemplaar, met wederom een andere grille en twee extra instroomopeningen op de plek waar eerder de dagrijlichten verschenen. De Nissan kreeg zo een moderner, maar vooral ook een agressiever voorkomen. Ook aan de achterzijde waren er de nodige wijzigingen, terwijl het interieur zich niet alleen in een nieuwe middenconsole, maar ook in een ander stuurwiel kon verblijden. Ook technisch ging de GT-R op de schop, waarbij de opvallendste wijziging de komst van 15 extra paarden was. Samen met de eerdere upgrades kwam het totaal daarmee op 570 stuks, een getal dat sindsdien niet meer is veranderd.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek

Theo en Thea Haverkamp gaan hun MG ZS zo lang mogelijk op de weg houden
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.