Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Facelift Friday: MG (T)F

MG volgens de oude filosofie

40
Facelift Friday: MG F/TF
Facelift Friday: MG F/TFFacelift Friday MG TF FFacelift Friday MG TF FFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TFFacelift Friday: MG F/TF
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
9 november 2018 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

Zeg ‘MG’ en het gros van de autoliefhebbers verlangt meteen terug naar de tijden van wispelturige, maar karaktervolle roadsters. De laatste MG in die categorie onderging na de eeuwwisseling een naamsverandering en kreeg toen meteen een nieuwe neus.

Hoewel we er in Europa niet al te veel van mee krijgen, bestaat het merk MG nog steeds. Tegenwoordig houdt het zich net als zoveel merken echter vooral bezig met compacte SUV’s voor de Chinese markt, al zijn er wel degelijk plannen om de legendarische naam weer naar Europa te halen. Of de al even legendarische Britse roadster dan ook terugkeert, is echter zeer de vraag. De laatste MG in die categorie verscheen in een tijd waarin het einde van de almacht van de Britten op het gebied van betaalbare roadsters definitief was ingeluid door de Mazda MX-5.

MG B

Die wulps gelijnde tweezitter verscheen zes jaar eerder en zou rap uitgroeien tot de populairste roadster aller tijden. Kennelijk was de tijd in de jaren 90 rijp voor een heropleving van het concept en dus haastten de Britten zich om een graantje mee te pikken. Daarom werd het merk MG opnieuw tot leven gewekt. De aloude MG B werd uit het slop getrokken om voorzien van een V8 en wat nieuwe carrosseriedelen de strijd aan te gaan als MG RV8, terwijl tegelijkertijd de ontwikkeling begon van de MG F.

Kort, laag en glad

Die verscheen in 1995 en deed veel dingen anders dan de MX-5. In plaats van de klassieke sportautoconfiguratie met een in lengterichting geplaatste motor voorin en achterwielaandrijving kreeg de open MG een viercilinder achter de voorstoelen. Dat had gevolgen voor het uiterlijk. De neus, met vriendelijke ronde koplampen als verwijzing naar open MG’s van weleer, kon hierdoor kort, laag en behoorlijk glad blijven, omdat grote koelopeningen door deze opstelling niet nodig waren. De kont werd juist wat langer om plaats te kunnen bieden aan de krachtbron, die zijn koeling kreeg van luchtinlaten achter de portieren en een rooster boven op het achterdek.

Ten tijde van de eeuwwisseling was de MG F het enige model dat onder de naam MG in de showrooms stond. In 2000 verkocht BMW de merken Rover en MG terug aan de Britten en daarmee kreeg MG vrijheden die het toestond om in één jaar met maar liefst drie extra modellen te komen. Die MG ZR, ZS en ZT waren echter sportieve versies van de Rovers 25, 45 en 75, zodat de F de enige auto bleef die vanaf het begin als MG was ontwikkeld.

Kneepje

Om de roadster in lijn te brengen met zijn nieuwe stalgenoten werd in 2002 een forse facelift doorgevoerd. De auto werd daarbij omgedoopt tot het historisch verantwoorde TF en het wat lieve, ronde front kreeg puntiger koplampen met een zwarte behuizing. Voor- en achterbumper werden door een strakkere lijnvoering stukken moderner en een kneepje in de achterklep zorgde voor een sportiever uiterlijk. Motorisch veranderde er niet zoveel: de bekende K-series-blokken met een inhoud van 1,6 en 1,8 liter mochten blijven.

De zo ontstane MG TF hield het tot het faillissement van MG Rover in 2005 vol. Zelfs toen was het nog niet klaar voor de tweezitter, die ook op hoge leeftijd nog de nodige kopers wist te trekken. De nieuwe MG-eigenaar Nanjing Automobile Group zag dat kennelijk ook en besloot de TF-productie in 2007 weer op te starten, deze keer in China. Daar werd de auto nog tot 2011 gebouwd, waarna de vooralsnog laatste betaalbare Britse roadster eindelijk met pensioen mocht.

Helaas is het tijdelijk niet mogelijk om een poll toe te voegen aan artikelen. Daarom vragen we je om de auto van je keuze deze keer via de reacties kenbaar te maken. 

  • Houd me op de hoogte over de MG F
MG F MG TF Facelift Friday

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • MG F specificaties
  • MG F occasions
  • MG F video's
Advies en informatie
  • MG F tests
  • MG F gebruikersreviews
  • MG F index
PREMIUM
Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

Motor dwars voorin en aandrijving op de voorwielen tegenover motor in het midden en de aandrijving...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (2001)

    MG F 1.8i (2001)

    7
    • 19 juni 2021
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i VVC (1997)

    MG F 1.8i VVC (1997)

    2
    • 2 januari 2021
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1998)

    MG F 1.8i (1998)

    2
    • 17 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1998)

    MG F 1.8i (1998)

    4
    • 9 juni 2019
  • Gebruikersreview
    MG TF 135 (2004)

    MG TF 135 (2004)

    4
    • 12 april 2019
  • Gebruikersreview
    MG TF 135 (2003)

    MG TF 135 (2003)

    5
    • 8 februari 2019
  • Gebruikersreview
    MG F 1.8i (1999)

    MG F 1.8i (1999)

    2
    • 18 juli 2017
meer reviews
Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

40

De zomer komt eraan, dus AutoWeek en Bovag geven weer vakantiekarren weg. We selecteerden er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • PREMIUM
    Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

    Fiat Barchetta vs. MG F - Occasion dubbeltest

    • 27 juli 2021
  • Nieuws
    Doorzaag-zaterdag: MGF

    Doorzaag-zaterdag: MGF

    31
    • 10 september 2016
  • Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

    Vakantiekar 3 - MGF 1.8 VVC

    40
    • 28 mei 2014
  • Nieuws
    'Longbridge-fabriek dicht tot 2010'

    'Longbridge-fabriek dicht tot 2010'

    12
    • 1 september 2009
  • Nieuws
    In detail: MG TF nieuwe stijl

    In detail: MG TF nieuwe stijl

    12
    • 4 juli 2008
  • Nieuws
    Wedergeboorte MG TF uitgesteld tot 2008

    Wedergeboorte MG TF uitgesteld tot 2008

    • 13 november 2007
Merk
Merk
  • Nieuws
    MG 4 Electric: tot 450 kilometer elektrisch, eind 2022 in Nederland

    MG 4 Electric: tot 450 kilometer elektrisch,...

    125
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    MG ZS EV - Back to Basics

    MG ZS EV - Back to Basics

    81
    • 25 juni 2022
  • MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

    MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    MG's nieuwe elektrische hatchback te zien

    MG's nieuwe elektrische hatchback te zien

    46
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Dit is MG's nieuwe elektrische roadster 'Cyberster'

    Dit is MG's nieuwe elektrische roadster...

    55
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    MG TC Midget (1948) - In het Wild

    MG TC Midget (1948) - In het Wild

    12
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Alle MG’s krijgen een cijfer als naam

    Alle MG’s krijgen een cijfer als naam

    12
    • 15 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden