Facelift Friday: Hyundai Matrix
Met of zonder Pininfarina-hoekjes
De in 2001 gepresenteerde Hyundai Matrix verscheen op een moment dat de compacte mini-MPV niet aan te slepen was. Opel had in de eerste jaren van dit millennium de Meriva, Ford de Fusion en ook de Koreanen vochten volop mee in de klasse van de ruimtelijke allemansvrienden. De in andere markten Lavita geheten Koreaan werd in 2005 marginaal gefacelift. De Matrix kreeg een nieuwe dieselmotor, een blok dat niet paste in het originele front. Een nieuwe motorkap, een gewijzigde grille en ook een andere voorbumper en subtiel anders ingetekende achterlichtunits, daarmee was het feestje wel compleet. De door Pininfarina op papier gezette - en zelfs wat eigenaardige - hoekjes bij de A- en C-stijlen overleefden de bijpuntsessie.
Dat veranderde in 2008, het jaar dat de Matrix opnieuw op de snijtafel werd gelegd. Hyundai schroefde nieuwe, veel boller getekende lichtunits in het front van de Matrix en wist door middel van folie de wat controversiële Pininfarina-hoekjes te camoufleren. De Italiaanse tekenmeesters waren daar blijkbaar zo door gekwetst, dat het designhuis besloot zijn naam niet meer aan de opgefriste Matrix te verbinden. In 2010 viel het doek voor de in de laatste fase van zijn leven weinig populaire Koreaan. Opvolger ix20 verscheen nog datzelfde jaar.
Nu ligt de bal bij jou. In welke Matrix had je in 2008 het liefst gereden, de versie mét of zonder Pininfarina-hoekjes? Stemmen kan hieronder in de poll!