Facelift Friday: Fiat Punto

Met spleetoogjes of grote kijkers

Fiat Punto facelift friday
Fiat PuntoFiat PuntoFiat Punto facelift fridayFiat Punto facelift fridayFiat PuntoFiat PuntoFiat Punto facelift fridayFiat Punto facelift friday
De meest verkochte Fiat van Nederland is de Panda, maar op een goede tweede plek staat de Punto. Dat is vooral aan de eerste twee generaties te danken. Vier jaar na de introductie werd de auto gefacelift, waarna de auto nog zeven jaar verkocht werd.

In het jubileumjaar van Fiat - in 1999 bestond het merk honderd jaar - werd de tweede generatie van de Punto onthuld. De B-segmenter werd door Fiat zelf van de grond af ontwikkeld en getekend. De auto kwam er als driedeurs en als vijfdeurs, die lichtjes van elkaar afweken qua ontwerp. Het grootste verschil in de neus zat 'm in de voorbumper. Die was bij de vijfdeurs wat simpeler qua ontwerp dan bij de driedeurs. Onder de kap als instapmotor een 60 pk sterke 1,2-liter benzine met 60 pk en als topper de 130 pk sterke 1,8-liter zestienklepper. Op dieselgebied was de 1,9-liter JTD de belangrijkste nieuwkomer.

In 2003 besloot Fiat dat het tijd was voor een facelift. De bescheiden koplampen werden vervangen door veel grotere exemplaren, met daartussen de grille. Het interieur werd aangepakt en er verscheen een aantal nieuwe motoren, waaronder de 1,3- en 1,9-liter Multijet. De derde generatie Punto liet zich in 2005 als zien onder de naam Grande Punto, die later nog Evo en weer gewoon Punto zou gaan heten. Naast de Grande Punto bleef Fiat de tweede generatie Punto nog gewoon verkopen, tot in 2010 het doek viel. Sinds 2006 wordt de auto nog als Zastava 10 gebouwd.

Nu is het jullie beurt: welke Punto vinden jullie het leukst? De pre-facelift met de spleetoogjes of de facelift met de grote kijker?

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.