Facelift Friday: (Citroën) DS 5
Double chevron of hippe lettercombi?
Eigenlijk is de DS 5 al tien jaar oud, als je bedenkt dat we in 2005 op de IAA al een serieuze voorzet op het eindproduct kregen in de vorm van de C-SportLounge. Deze concept-car met 'zelfmoorddeuren' vloeide uit de pen van hoofdontwerper Jean-Pierre Ploué, die zijn carrière begon bij Renault en na omzwervingen langs Volkswagen en Ford in 1999 bij Citroën belandde.
Met de DS 5 (en de kleinere 3 en 4) legde Citroën niet alleen de basis voor de luxe aftakking DS, maar introduceerde het merk in 2011 - toen de auto officieel werd onthuld - ook een nieuwe carrosserievorm, die het midden houdt tussen een MPV, stationwagon en hatchback. Het futuristische ontwerp kreeg in ieder geval veel handen op ekaar en ook het bijzondere interieur kon op veel positieve kritieken rekenen.
Toen Citroën eerder dit jaar aankondigde om het DS-label definitief los te koppelen van het moedermerk en op eigen benen verder te laten gaan, werd de gelegenheid aangegrepen om de DS 5 een facelift te geven. De kenmerkende 'double chevrons' verdwenen uit de grille en in de plaats kwam de stijlvol geboetseerde lettercombinatie van het nieuwe merk. De grille zelf onderging ook een grondige verbouwing en de Fransen deelden de koplampunits opnieuw in. Aan de achterzijde veranderde nauwelijks iets.
De vraag is nu: welke 5 is geslaagder? De originele Citroën DS5 uit 2011 of de DS 5 uit 2015? Geef je mening hieronder en vergeet niet te stemmen via de poll!