Facelift Friday: Chrysler PT Cruiser
Retro wordt moderner
De Chrysler PT Cruiser verscheen in het jaar 2000, rond het hoogtepunt van de retro-trend in autoland. De Volkswagen New Beetle verscheen rond dezelfde tijd en ook de herboren Mini van BMW deed in die tijd zijn intrede. De hot-rod-achtige Chrysler viel vooral op vanwege zijn ogenschijnlijk 'losse' spatborden, zoals vooroorlogse auto's die ook vaak hadden. Door zijn hoge koetswerk werd het model in Europa in de hoek van de midi-MPV's geduwd, al ontbeerde de auto zaken als drie losse, uitneembare achterstoelen. Elders op de wereld wordt de PT Cruiser daarom ook wel als hatchback aangeduid, wat het ook een stuk eenvoudiger maakt om de cabrioversie te accepteren. Een open variant van een MPV kennen we immers niet. De PT Cruiser Cabrio is dankzij zijn forse rolbeugel en wat badkuip-achtige koetswerk nog wat controversiëler dan de dichte variant, maar daardoor misschien ook wel weer extra leuk.
De facelift van 2006 bracht geen al te schokkende zaken, maar de 'Cruiser' kon toch rekenen op wat opvallende nieuwigheden. Zo kregen de koplampen een 'inkeping' aan de onderkant en werd de combinatie van bumper en grille geheel opnieuw getekend. Bij de modernere versie loopt de grille daardoor niet langer optisch door tot onder in de bumper, maar stopt het luchtrooster daar net boven. Aan de achterzijde werd het oranje glas van de richtingaanwijzers vervangen door wit materiaal en ook hier deed een strakkere bumper zijn intrede. Aan de binnenzijde blijven de wijzigingen bij facelifts doorgaans beperkt, maar deze Chrysler is daar toch echt een uitzondering op. Het wat ronde geheel van de originele versie maakte plaats voor een strakgetrokken werkplek, waarvan vrijwel elk paneel anders was, al bleef de retro-stijl behouden.