Exclusief interview met Saab-topman Victor Muller

Victor Muller | Foto: ANP/EPA
Victor Muller is vandaag bezig met het faillissement van Saab. Toch vindt hij tijd om AutoWeek te woord te staan. Hij schept wat meer duidelijkheid over de situatie in de afgelopen maanden.

Was het nog wel zinvol om de Chinezen te benaderen nadat in april de deal met Antonov was misgelopen?

Dat vind ik een onzinnige opmerking. Als je één keer je teen stoot, stop je toch ook niet meteen met lopen? Wat denk je dat mijn aandeelhouders hadden gezegd als ik dat had gedaan. De overeenkomst met Antonov was de eerste de beste oplossing. Als die niet door kan gaan, kijken we natuurlijk naar de volgende.

Antonov zou onder die constructie alleen optreden als huisbaas van de fabriek in Trollhättan. Maar met de recente ontwikkelingen rond zijn bank zou Saab er niet zo fraai op staan als hij nog betrokken zou zijn bij het bedrijf.

Dan zouden we er misschien niet mooi op staan, nu zijn we failliet. Jij mag kiezen wat je het liefst zou willen. Oordeel ook niet te snel over Antonov. Voorlopig is hij alleen maar verdacht, dus nog onschuldig van de verdenkingen die er over hem zijn.

Hoe groot zouden de overlevingskansen zijn geweest als alles vandaag met Youngman goed was gekomen?

Vergis je niet: de mensen van Youngman hebben heel diepe zakken. Ze zouden over de komende twee jaar 600 miljoen euro in Saab hebben gestopt. Daarmee was onze toekomst verzekerd geweest.

Ik heb de afgelopen tijd enorme bedragen voorbij horen komen. Is 600 miljoen euro wel zo veel om een autofabriek overeind te houden? Alleen al om een nieuw model te ontwikkelen, heb je een miljard nodig.

Het hangt er van af hoe je dat doet. Als je Fiat bent en je ontwikkelt een nieuwe Punto, dan kost dat veel meer dan de manier waar op wij dat doen. Het hangt af van de mate van automatisering van de productie. Wij bouwen een auto in een compleet andere grootheid. Maar alleen al de ontwikkeling van ons Phoenix-platform heeft 650 miljoen euro gekost.

Het lijkt alsof General Motors alleen maar 'nee' heeft geschud bij de voorstellen waarbij samenwerking is met de Chinezen. Hebben ze soms ook meegedacht of alternatieven aangedragen?

Nee hoor. Ze hebben totaal niet meegedacht. Ook het feit dat veel technologie uit de 9-5 door Saab zelf is ontwikkeld, interesseert ze niet. Dat gebeurde immers in de tijd dat Saab nog bij GM hoorde. Dat ze enige tijd geleden ook zelf aan een faillissement zijn ontsnapt en met hulp van buitenaf overeind zijn gehouden, zijn ze daar al weer helemaal vergeten.

Hoe hebben de medewerkers gereageerd op het nieuws?

Ze waren hartverwarmend. Toen ik vanochtend op het podium stond in Trollhätttan, ben ik met applaus begroet. Voor de korte termijn betekent voor de Saab-medewerkers dat ze hun salaris eindelijk betaald krijgen. Dat wordt in Zweden via de overheid geregeld, nu er een faillissement is. De mensen met een hoger inkomen krijgen wellicht twee maanden mee, de lagere inkomens drie maanden.

Heeft u nog een boodschap voor Saab-eigenaren in Nederland?

Lekker blijven doorrijden. De onderdelenvoorziening gaat gewoon door. Saab Parts, dat daar voor zorgt, blijft buiten het faillissement. Voor de komende tien jaar is de levering van onderdelen dus verzekerd.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.