EV-afschrijving: gebruikte Mercedes-Benz EQC uitzondering op regel?

Occasions flink duurder dan Audi e-tron en Jaguar I-Pace

Mercedes-Benz EQC

Eerder las je op deze plek over twee elektrische afschrijvingskanonnen, de Audi e-tron en Jaguar I-Pace. Ook Mercedes-Benz kwam in 2019 met hun eerste generatie E-SUV op de proppen. Je zou verwachten dat die EQC net zo hard waarde verliest als de Audi en Jaguar, maar de Benz doet het beter. Hoe kan dat? 

Zoals je gewend bent controleren we eerst eens via Kenteken.tv hoeveel EQC’s er door de jaren heen zijn verdwenen. Dat aantal blijkt beperkt, ‘slechts’ 155 van de 1.559 nieuw geleverde exemplaren staken permanent de grens over. Nog interessanter is dat er via parallelimport nog eens 843 exemplaren extra zijn binnengekomen. Er zijn nu dus flink meer EQC’s in ons land dan er ooit nieuw geleverd werden. Opnieuw een opmerkelijk gegeven. 

Mercedes EQC gebruikt vanaf €31.750

Anders dan de Audi e-tron en Jaguar I-Pace lijkt de Mercedes-Benz er op de occasionmarkt beter voor te staan. Waar je een gebruikte I-Pace al voor ruim minder dan €20.000 aanschaft en de Audi’s bij dat bedrag beginnen, is de EQC flink duurder. De voordeligste die we aantreffen is een EQC 400 4Matic Premium uit 2019 met net iets meer dan een ton op de teller. Deze mag mee voor €31.750.  

Voor rond de 36 mille koop je exemplaren uit 2020, met rond de 80.000 gereden kilometers, of deze witte raaf met nog geen 19.000 kilometer ervaring. Je zou verwachten dat de relatief lage kilometerstand de prijs opdrijft, maar de op een na voordeligste EQC bewijst dat dat niet allesbepalend is. Voor een EQC 400 4Matic Premium Plus uit 2019, met 162.580 kilometer op de teller, betaal je bij deze aanbieder ook gewoon €32.345. De goedkoopste Audi’s en Jaguars zijn dus niet alleen voordeliger vanwege hun kilometerervaring, er speelt meer. 

Altijd een EQC 400 4Matic 

Een van de voordelen van zo’n EQC is de aandrijflijn, die ongeacht de gekozen uitvoering hetzelfde is. Elke EQC is dus altijd een 408 pk sterke vierwielaandrijver met een netto 80 kWh (bruto 85 kWh) groot batterijpakket in zijn buik. Jaguar heeft altijd 84,7 kWh te vergeven, bij Audi moet je voor een dergelijke capaciteit uitwijken naar de duurdere e-tron 55. 

Ten opzichte van de Jaguar heeft de Mercedes-Benz een belangrijk voordeel. In eerste instantie werd de EQC geleverd met een tweefase boordlader, waar Jaguar slechts één fase aanbiedt. Het betekent niet dat de EQC ineens een snel ladende EV is, maar wel dat je de laadtijd bij een gangbare driefase 16A-lader kunt halveren van een etmaal naar een veel bruikbaardere 12 uur. Na een technische update in 2020 beschikt de EQC over een boordlader waarmee een laadsnelheid van 11 kW mogelijk is, daarmee wordt de tijd van bijna leeg naar helemaal vol teruggebracht tot een uur of 8. 

De EQC is best goed 

Een ander belangrijk argument voor de hogere prijs zou de door Mercedes-Benz gebruikte techniek kunnen zijn. Die blijkt namelijk behoorlijk betrouwbaar, waar de Jaguar I-Pace (batterijpakket) en Audi e-tron (motoren) de nodige uitdagingen kennen. Over de Mercedes zijn dergelijke verhalen niet bekend. Integendeel, bij het analyseren van gebruikerservaringen blijkt de EQC een praktisch probleemloze auto. Niet alleen de EV-techniek, ook het MBUX-infotainment blijkt goed en bovenal betrouwbaar te functioneren.  

Dat betekent niet dat de EQC ook ieders smaak is. Waar de ene bestuurder het comfortabele weggedrag prijst laat een ander weten dat de auto zich absoluut niet op zijn gemak voelt in de bocht. Ook heeft de auto last van drempelvrees, het onderstel heeft moeite om het gewicht van minimaal 2.395 kilogram in toom te houden. 

Gemiddeld 329 kilometer 

Naast de praktijkervaringen doken we ook in het praktijkverbruik en de bijbehorende actieradius van de Mercedes EQC. Het resultaat: gemiddeld scoort men een rijbereik van 329 kilometer bij een verbruik van 24,3 kWh/100 km. Net als bij veel andere elektrische auto’s blijkt het verschil tussen zomer en winter groot. “In de koudste periode was dit minimaal 240 en in de zomer heb ik maximaal 450 km op de teller gezien”, aldus de eigenaar van deze EQC 400. Een andere rijder meldt een kleiner verschil: zo’n 300 kilometer in de winter en ’s zomers rond de 400 kilometer. "Dat is voor het dagelijks gebruik prima", concludeert hij. 

Garantie prima, niet spectaculair 

De Mercedes EQC’s die je nu gebruikt kunt kopen, vallen praktisch nooit meer onder de fabrieksgarantie, tenzij een vorige eigenaar deze tegen meerprijs heeft verlengd. Het batterijpakket valt meestal nog wel onder de garantie, voor dit onderdeel hanteert de fabrikant een termijn van acht jaar of 160.000 kilometer. Dat kan een goede reden zijn om iets meer uit te geven voor een jongere auto met een wat lagere kilometerstand, zelfs al is er geen reden om aan te nemen dat het batterijpakket bij hogere tellerstanden meteen de geest geeft. 

Legio fiscale nadelen 

De Mercedes-Benz EQC lijkt dus voorzichtig een betere keuze dan zijn belangrijkste tegenstrevers van Jaguar en Audi. Dat verandert als we naar andere bedragen dan de aanschafprijs kijken, want net als de andere twee wordt ook deze Mercedes hard getroffen. Voor details verwijzen we je graag naar het artikel over de Audi e-tron

Samengevat zorgen een bijtelling van netto ruim €6.000 per jaar en btw-correctie voor het privégebruik ervoor dat de EQC in verhouding tot zijn aanschafprijs een dure kostganger is. Dan hebben we het nog niet gehad over de motorrijtuigenbelasting die nu zo’n €130 per kwartaal bedraagt, en stapsgewijs oploopt naar bijna €2.100 per jaar in 2030. Ook de huidige onzekerheid over laadkosten, zowel thuis als op straat, werken niet in zijn voordeel.  

De Mercedes-Benz EQC lijkt dus voorzichtig een betere keuze dan de Audi e-tron en Jaguar I-Pace, maar deelt tegelijkertijd een aantal belangrijke nadelen die ervoor zorgen dat hij voor veel occasionkopers weinig interessant is. Daardoor is ook deze elektrische Mercedes vooral interessant voor zakelijke rijders die hem buiten de bijtelling houden.  

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.