Europese Unie heeft bewijs voor oneerlijke subsidie Chinese EV’s

Registratie is alvast begonnen

Chinese auto's dumping Chinese EV's China BYD MG

De Europese Unie heeft bewijs dat EV-bouwers uit China subsidie ontvangen van de Chinese overheid. Om oneerlijke concurrentie zoveel mogelijk te voorkomen, zijn maatregelen alvast in voorbereiding.

In september vorig jaar werd duidelijk dat de EU de stroom elektrische auto’s uit China niet zomaar naar binnen haalt. De Unie startte een onderzoek naar mogelijke ‘dumping’ door de Chinese bedrijven, die met hulp van de diepe zakken van de Chinese overheid te veel auto’s tegen een te lage prijs op de Europese markt zouden loslaten.

Inmiddels zijn we een halfjaar verder en is er volgens de onderzoekscommissie inderdaad sprake van een oneerlijke concurrentiepositie. Er is volgens Brussel ‘voldoende bewijsmateriaal’ om te stellen dat de regering van de Volksrepubliek China automerken uit China inderdaad helpt. Dat gebeurt in hoofdlijnen en vrij vertaald op drie verschillende manieren:

  • Door directe overdracht van geld of goederen van de regering naar de bedrijven in kwestie.
  • Door het niet innen van inkomsten waar de overheid recht op heeft (denk aan belastingen).
  • Door het door de overheid leveren van goederen of diensten tegen een onrealistisch lage vergoeding.

Met een zogenaamde uitvoeringsverordening is inmiddels opdracht gegeven om elektrische personenauto’s die afkomstig zijn uit China te voorzien van een speciale registratie. Dat wordt ook gedaan omdat urgentie volgens het tussenverslag geboden is. In de periode oktober 2023 tot en met januari 2024 zijn 177.839 Chinese EV’s ingevoerd in de EU, 14 procent meer dan een jaar eerder in deze periode. Volgens de EU is er voldoende reden om aan te nemen dat de veelal gesubsidieerde Chinese bedrijven serieuze schade toebrengen aan de Europese auto-industrie.

De registratie van de Chinese EV’s maakt het mogelijk om een eventuele importheffing snel in te voeren, ook met terugwerkende kracht. Dat gebeurt nu nog niet, omdat de precieze omvang van de marktverstorende subsidiëring nog niet goed in kaart is gebracht. Betrokken partijen kunnen in de komende periode hun zienswijze delen met de onderzoekscommissie en pas nadat al die standpunten voldoende zijn gewogen, kan worden overgegaan tot eventuele maatregelen. Die zijn dan eventueel ook van toepassing op EV’s die al eerder zijn ingevoerd en geregistreerd

Lezersreacties (167)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.