Europese subsidie voor Stichting E-laad
Stichting E-laad heeft voor de komende drie jaar een subsidie van 1.042.200 euro gekregen van de Europese Investeringsbank (EIB) en de Europese Commissie. Door de financiële steun kan E-laad verder gaan met de verwezenlijking van de doelstelling: maximaal 10.000 laadpalen in Nederland.
De bijdrage komt uit de ELENA-regeling. ELENA is een faciliteit van de Europese Investeringsbank en de Europese Commissie en subsidieert kosten die nodig zijn voor voorbereidingen van grote duurzame energie investeringsprogramma's. ELENA richt zich onder andere op investeringsprogramma's die de introductie van elektrische auto's versnellen en op investeringsprogramma's op het gebied van lokale oplaadinfrastructuur voor voertuigen die rijden op alternatieve brandstoffen.
Nederland 'zeer geschikt voor laadpunten'
De Europese Investeringsbank onderschrijft bij het verstrekken van de subsidie dat Nederland een aantal typische kenmerken heeft die elektrisch vervoer juist hier goed mogelijk maken. Zo rijden de meeste Nederlandse autorijders minder dan 150 km per dag. Zestig procent van de Nederlanders rijdt zelfs maar 50 kilometer per dag. Bovendien heeft Nederland, in verhouding tot andere Europese landen, weinig eigen (privé) parkeerplaatsen. Hierdoor is de behoefte aan openbare publiek toegankelijke oplaadpunten groter, aldus de EIB.
De subsidie betekent dat het project van de stichting E-laad, het aanleggen van een netwerk van publieke oplaadpunten, versneld kan worden uitgevoerd. De bijdrage van ELENA is voor onder andere het definiëren van technische vereisten en specificaties, het uitrollen van een publiek laadnetwerk bij gemeenten, het verzamelen van data en trekken van lessen uit de ervaringen en uiteindelijk een bijdrage leveren aan de toename van het aantal elektrische auto's in Nederland.