Europese autoverkopen in februari verder omlaag

Suzuki Alto in Showroom
De Europese autoverkopen waren in januari al niet goed, in februari ging het nog slechter. In de Europese Unie daalden de verkopen van nieuwe auto's met 10,5 procent ten opzichte van februari 2012.

In de maand februari werden er namelijk 795.482 nieuwe auto's verkocht in de zogenoemde EU27, in februari 2012 waren dat er nog 889.050. Over 2013 liggen de Europese verkopen tot nu toe 9,5 procent lager dan in de eerste twee maanden van 2012.

Nederland (-26,8 procent) is na Cyprus (-45,5 procent) de Europese markt die het meest gekrompen is in februari. Maar het ging ook op de grote markten niet goed. Frankrijk noteerde een daling van 12,1 procent, Duitsland 10,5 procent en Italië -17,4 procent. Alleen het Verenigd Koninkrijk zag nog een bescheiden plus van 7,9 procent.

Rampzalige maand voor GM USA, Alfa Romeo en Chevrolet

De krimpende markt zorgde uiteraard bij veel merken voor problemen, maar bepaalde merken werden echt extreem hard getroffen door de malaise. We noemen om het rijtje te beperken even alleen de merken met een daling van meer dan 30 procent(!): GM USA (-43,3 procent), Alfa Romeo (-41,8 procent), Chevrolet (-39,0 procent), Lancia (-38,5 procent) en Lexus (-35,6 procent).

Er waren nog wel wat plussen tussen alle rode cijfers te ontdekken. De vlag ging uit bij Jaguar (+23,0 procent), Honda (+20,7 procent) en Dacia (+15,9 procent). Voor de rest ging het om kleine plussen bij Mazda (+6,1 procent), Hyundai (+2,0 procent), Smart (+0,5 procent) en Seat (+0,4 procent). Ook die merken zullen deze resultaten wel vieren in deze moeilijke tijden.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.