Europese autoverkopen in februari verder omlaag
In de maand februari werden er namelijk 795.482 nieuwe auto's verkocht in de zogenoemde EU27, in februari 2012 waren dat er nog 889.050. Over 2013 liggen de Europese verkopen tot nu toe 9,5 procent lager dan in de eerste twee maanden van 2012.
Nederland (-26,8 procent) is na Cyprus (-45,5 procent) de Europese markt die het meest gekrompen is in februari. Maar het ging ook op de grote markten niet goed. Frankrijk noteerde een daling van 12,1 procent, Duitsland 10,5 procent en Italië -17,4 procent. Alleen het Verenigd Koninkrijk zag nog een bescheiden plus van 7,9 procent.
Rampzalige maand voor GM USA, Alfa Romeo en Chevrolet
De krimpende markt zorgde uiteraard bij veel merken voor problemen, maar bepaalde merken werden echt extreem hard getroffen door de malaise. We noemen om het rijtje te beperken even alleen de merken met een daling van meer dan 30 procent(!): GM USA (-43,3 procent), Alfa Romeo (-41,8 procent), Chevrolet (-39,0 procent), Lancia (-38,5 procent) en Lexus (-35,6 procent).
Er waren nog wel wat plussen tussen alle rode cijfers te ontdekken. De vlag ging uit bij Jaguar (+23,0 procent), Honda (+20,7 procent) en Dacia (+15,9 procent). Voor de rest ging het om kleine plussen bij Mazda (+6,1 procent), Hyundai (+2,0 procent), Smart (+0,5 procent) en Seat (+0,4 procent). Ook die merken zullen deze resultaten wel vieren in deze moeilijke tijden.