Europese autoverkopen in 2021 verder onderuit

Nog minder dan in 2020

Volkswagen Golf Variant

De verkoop van nieuwe auto's in de Europese Unie is afgelopen jaar nog verder ingezakt na een toch al dramatisch 2020. Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging ACEA.

Het chiptekort heeft de Europese autoverkoop afgelopen jaar geen goed gedaan. Volgens autobranchevereniging ACEA lagen de verkopen van nieuwe personenauto's in de Europese Unie afgelopen jaar 2,4 procent onder die van 2020, toen de onzekerheden rond corona potentiële kopers van auto's al afschrikten. In totaal werden in 2021 9,7 miljoen nieuwe personenauto's op kenteken gezet. De maand december was de zesde maand op rij dat de registraties onder het niveau van een jaar eerder lagen. Aan het begin van het jaar leken de coronazorgen steeds meer afgeschud te worden en stegen de verkopen. De kentering kwam in de zomer. Door de chiptekorten worden er veel minder auto's geproduceerd, waardoor er ook minder auto's op de markt kwamen.

Niet overal was 2021 een slechter jaar dan 2020 qua autoverkopen. Van de grote Europese economieën was vorig jaar alleen in Duitsland sprake van mindere verkopen. In de grootste economie van Europa daalden de autoverkopen ook wel echt fors, met 10 procent tot 2,6 miljoen verkochte auto's. In Frankrijk, Spanje en Italië namen de verkopen op jaarbasis wél toe. In Nederland was sprake van een min van ruim 9 procent. Hier werden bijna 323.000 nieuwe auto's op kenteken gezet.

De Volkswagen Group bleef marktleider in de EU, al zag het zijn marktaandeel vorig jaar wel licht dalen tot ruim een kwart. Stellantis, moederbedrijf van onder andere Peugeot, Fiat, Opel en Citroën, was goed voor bijna 22 procent van de markt en daarmee de nummer twee. Groupe Renault, waaronder ook Dacia valt, volgde met een marktaandeel van 12,6 procent. Hyundai Motor Company (inclusief Kia) volgde op vier. De BMW Group maakte de top vijf compleet.

Opvallend is dat afgelopen jaar elektrisch rijden een behoorlijke vlucht heeft genomen in Europa. Schmidt Automotive becijferde dat volledig elektrische auto's inmiddels populairder zijn dan auto's met een dieselmotor aan boord. Het leeuwendeel van de nieuw verkochte auto's in Europa heeft echter nog gewoon een benzinemotor.

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.