Europese automarkt stabiliseert: kleine plus in oktober

Hybride wint van traditioneel benzine

Dacia Duster vs Kia Niro

Na maanden van daling laat de automarkt in de Europese Unie in oktober weer een plusje zien. Er zijn in oktober ruim 866.000 nieuwe personenauto's in de EU op kenteken gezet. Dat en meer blijkt uit cijfers die brancheorganisatie Association des Constructeurs Européens d'Automobiles (ACEA) vrijgeeft.

In oktober zijn in de Europese Unie 866.397 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat waren er 1,1 procent meer dan in oktober vorig jaar en daarmee is er een eind gekomen aan de maandelijkse rode cijfers. Vegen we de cijfers van de eerste tien maanden van dit jaar op een hoop, dan zien we dat 2024 iets voorloopt op 2023. Er zijn dit jaar al 8,9 miljoen nieuwe personenauto's op kenteken gezet, 0,7 procent meer dan in de eerste tien maanden van 2023.

Elektrische auto's: 2024 blijft achter bij 2023

Van alle nieuwe auto's die in oktober zijn gekentekend, was 14,4 procent een volledig elektrische. In oktober vorig jaar lag dat aandeel verwaarloosbaar lager (14,2 procent). De afgelopen maand zijn in de EU 124.907 nieuwe elektrische auto's gekentekend, 2,4 procent meer dan in oktober vorig jaar.

Wel zijn er in de eerste tien maanden van dit jaar bijna 5 procent minder nieuwe EV's in de Europese Unie geregistreerd dan in diezelfde periode vorig jaar. Kijken we naar het marktaandeel dat elektrische auto's in de eerste tien maanden van dit jaar in de registratiecijfers hadden, dan zien we ook een daling en wel van 14 procent in 2023 naar 13,2 procent dit jaar. Volgens ACEA komt de afname van de Europese EV-registraties onder meer doordat er in Duitsland aanzienlijk minder (-26,6 procent) elektrische auto's zijn gekentekend.

In oktober zijn er een dikke 7 procent minder nieuwe plug-in hybrides op kenteken gezet dan in oktober vorig jaar. Stekkerhybrides waren in oktober goed voor een marktaandeel van 7,7 procent (oktober 2023: 8,4 procent). In de eerste tien maanden van dit jaar zijn er 7,9 procent minder plug-ins op kenteken gezet dan in diezelfde periode vorig jaar. Wel zijn er in oktober aanzienlijk meer (+17,5 procent) nieuwe auto's met een stekkerloze hybride aandrijflijn geregistreerd dan in oktober vorig jaar. Een op de drie nieuwe personenauto's in oktober was een hybride.

Benzine en diesel

Traditionele benzineauto's verliezen terrein ten opzichte van hybride auto's. In oktober zijn er 6,8 procent minder benzineauto's op kenteken gezet dan in oktober 2023. Reguliere benzineauto's waren goed voor een marktaandeel van 30,8 procent. Dieselauto's waren in oktober nog goed voor een marktaandeel van 10,9 procent. Wel zijn er in oktober 7,6 procent minder nieuwe diesels in de EU geregistreerd dan in oktober vorig jaar.

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.