'Euro 7-uitstootnorm niet strenger dan Euro 6'

Tegen alle eerdere verwachtingen in

AutoWeek 30 2019 Magazine emissie uitstoot toekoms

De Euro 7-norm zal waarschijnlijk niet strenger zijn dan de Euro 6-norm. Dat beweert het gerenommeerde nieuwsplatform Politico na het inzien van de nieuwste voorlopige plannen. De eerder gevreesde strikte uitstootnormen voor verbrandingsmotoren blijven daardoor uit in de aanloop naar volledige elektrificatie.

Onder de kop 'Euro 7 toch niet het einde van de verbrandingsmotor' schreven we vorig jaar dat de Euro 7-normen niet zo streng zouden worden als aanvankelijk gedacht. De eerste Euro 7-plannen die publiek raakten, bevatten nog uitstootnormen waardoor de verbrandingsmotor bijkans zou uitsterven, maar later schemerde door dat de normen niet zó streng zouden worden.

Daarin lijkt de Europese Commissie uiteindelijk nog een flinke stap verder te gaan. Politiek nieuwsplatform Politico zag de voorlopige regels voor de Euro 7-norm in, die op 9 november officieel worden gepresenteerd. Daarin zou staan dat de Euro 7-normen hetzelfde blijven als de huidige normen van Euro 6. Redenen daarvoor zijn de omstandigheden waarmee de auto-industrie op het moment te maken heeft en de elektrificatie-ambitie die toch al is vastgesteld. De EU wil immers dat er vanaf 2035 alleen nog maar EV's worden verkocht in Europa. Daarbij zijn de Europese bewindvoerders te spreken over de ambities van sommige autofabrikanten om al eerder volledig van verbrandingsmotoren af te stappen - het resultaat van een krachtige lobby.

Geen ontwikkelingskosten voor ICE én EV

Ook heeft de Commissie oog voor de situatie waarin autofabrikanten zich momenteel bevinden. Ze hebben te maken met gestegen materiaal- en energieprijzen en die leiden tot hogere productiekosten en dus prijzen van auto's. Tegelijkertijd is er sprake van ongekend hoge inflatie, waardoor het geen tijd is waarin consumenten snel overgaan tot het kopen van auto's. Daar bovenop komt dat de industrie al veel kosten heeft aan het ontwikkelen van EV's. Daarom gaat de EU nu over tot het minimaliseren van de kosten van brandstofmotorontwikkeling door de uitstootnormen daarvan ongemoeid te laten.

Stellantis-CEO Carlos Tavares zal blij zijn met het voorlopige nieuws. Hoezeer de Euro 7-norm daadwerkelijk betekent dat er nog maar weinig in brandstofmotoren hoeft te worden geïnvesteerd, moet nog blijken. Op 9 november, als de nieuwe normen officieel worden, weten we meer.

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.