EU-lidstaten pompen 2,9 miljard euro in ontwikkeling accupakketten
Nederland doet niet mee
De Europese Commissie heeft deze week goedkeuring gegeven voor een kapitaalinjectie met een waarde van maar liefst € 2,9 miljard in het European Battery Innovation-project.
Het gros van de elektrische en geëlektrificeerde modellen dat je vandaag de dag kunt kopen, heeft accupakketten van Chinese, Japanse of Zuid-Koreaanse makelij. Om de Europese auto-industrie minder afhankelijk te maken, is het European Battery Innovation-project opgetuigd. De Europese Commissie heeft dinsdag groen licht gegeven voor bijna € 3 miljard financiële steun voor dit project.
In totaal gaat het om een kapitaalinjectie van € 2,9 miljard, waarvoor twaalf lidstaten van de Europese Unie de portemonnee trekken. Landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, België en Polen leggen geld op tafel. Nederland overigens niet, ons land maakt geen deel uit van het European Battery Innovation-project. De deelnemende landen hopen in een later stadium overigens nog eens € 9 miljard extra op te halen bij investeerders.
Het European Battery Innovation-project is het tweede zogenoemde Important Project of Common European Interest (IPCEI), onderdeel van de in 2017 uit de grond gestampte European Battery Alliance. Deze alliantie houdt toezicht op de productieketen van accupakketten. In 2025 moet de Europese accuproductie volwassen genoeg zijn voor de productie van batterijen voor jaarlijks zes miljoen elektrische auto's. Ook bedrijven maken deel uit van dit samenwerkingsverband, waaronder BMW, de Duitse Tesla-afdeling, autofabriek Valmet en batterijontwikkelaar Northvolt.