EU komt met regels voor schonere accuproductie
Elektrische auto over hele linie schoner maken
Elektrische auto's zijn in het gebruik (mits er een groene 'stroommix' gebruikt wordt) weliswaar schoner dan brandstofauto's, maar de productie is soms nog veel vervuilender. De Europese Unie wil daarin verandering zien.
Een elektrische auto stoot tijdens het rijden weliswaar niets uit, maar doordat het productieproces van accupakketten en het opwekken van stroom voor uitstoot zorgt, is er alsnog vervuiling. Om in elk geval het productieproces 'schoner' te maken, komt de Europese Unie met nieuwe regels.
Het komt erop neer dat bedrijven die in de EU accu's willen verkopen de CO2-voetafdruk van het hele proces in kaart moeten brengen, van de mijnbouw tot aan de recylingsfase. Die informatie wordt gebruikt om een maximaal toegestane uitstoot van het proces vast te stellen, zodat bedrijven min of meer gedwongen worden om bijvoorbeeld duurzame energie te gebruiken. Verder moeten leveranciers van batterijcellen voor accupakketten aan regels voldoen met betrekking tot milieuvervuiling, arbeidsomstandigheden en mensenrechten.
Niet alleen de productie van accu's maar ook het recyclen ervan kan nog (te veel) nadelige invloed uitoefenen op milieu en klimaat. De regels voor inzameling en hergebruik van grondstoffen worden daarom ook aangescherpt. Voor consumentenaccu's geldt dat ze bepaalde hoeveelheden teruggewonnen nikkel, kobalt en lithium moeten bevatten. Op dit moment kan de auto-industrie door de bank genomen ruim de helft van al het materiaal hergebruiken, maar dat moet beter. Ook wil de EU dat tegen 2030 zeker 73 procent van de accu's wordt ingezameld. Voor de accupakketten van elektrische auto's is dat 100 procent.