EU-doelstellingen duurzaamheid: 7 landen in gevaar, Nederland bij de toppers
In veel landen werk aan de winkel
Uit een groot onderzoek naar de mate waarin Europese duurzaamheidsdoelstellingen voor automobiliteit worden gehaald, blijkt Nederlanders zoals verwacht tot de toppers te behoren. Er zijn dus veel landen die het slechter doen, maar toch ook best wat landen die nog hoger scoren.
Zakelijk dienstverlener RSM deed onderzoek naar de situatie rondom de verduurzaming van mobiliteit in Europese landen. Als meetlat gebruikte het bedrijf onder meer de Europese Green Deal, terwijl er concreet werd gekeken naar de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, de mate waarin emissievrije voertuigen worden gepromoot en de bijbehorende (laad-)infrastructuur. Het onderzoek beperkt zich echter niet tot wegverkeer, maar neemt ook luchtvaart, scheepvaart en openbaar vervoer mee.
Dat verklaart wellicht waarom Nederland weliswaar hoog eindigt, maar niet zoals verwacht in de top-3. Nederland behoort to de beste 30 procent van de onderzochte EU-landen, wat dus de landen zijn die zich ‘met urgentie’ ontwikkelen en de doelstellingen van de EU vaak zelfs overtreffen. Behalve voor Nederland staat het licht ook voor Oostenrijk, België, Denemarken, Estland, Finland, Luxemburg, Portugal en Zweden op groen.
Als het gaat om de adoptie van elektrische voertuigen, staat ons land op een vierde plaats. Ook als we kijken naar recente data over het aantal elektrische auto’s op de weg als percentage van het totaal, komt Nederland op plek 4. Bij ons lag dit aandeel (in 2022 weliswaar) op 3,7 procent, minder dan in Denemarken (4%), Zweden (4,8) en het niet tot de EU behorende IJsland (5,1) en Noorwegen (20,8). Als we kijken naar het aandeel ‘elektrisch’ onder de nieuw geregistreerde auto’s, eindigt Nederland op een derde plek.
Van alle onderzochte landen ligt 40 procent volgens RSM op schema om aan de minimale vereisten van de EU te voldoen. Er zijn echter ook landen waar nog heel veel werk aan de winkel is. Concreet noemen de onderzoekers in die categorie Bulgarije, Letland en Roemenië. In veel Europese landen komt het aandeel elekrische auto’s, wat zoals gezegd zeker niet de enige parameter is, niet verder dan 0,1 of 0,2 procent. In de gehele EU ligt dit aandeel op 1,2 procent.