Er zijn dit jaar al enorm veel nieuwe bedrijfswagens geregistreerd
Dik 85 procent heeft dieselmotor
Er zijn dit jaar in Nederland al heel wat nieuwe bedrijfswagens geregistreerd. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er zo'n 71.000 lichte bedrijfswagens op kenteken gezet. Dat waren er bijna 32 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie ACEA.
In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn er in Nederland 70.758 nieuwe lichte bedrijfswagens geregistreerd. Dat waren er maar liefst 31,7 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar (53.744 stuks). Daarvan hadden er 7.358 stuks een elektrische aandrijflijn (-0,1 procent). Ruim tien procent van het totaal dus. In dezelfde periode vorig jaar betrof dat aandeel nog 13,7 procent. Het EV-aandeel in de bedrijfswagenregistraties is dus met een paar procentpunten afgenomen. Het gros had uiteraard een dieselmotor. Het gaat om 60.375 stuks, maar liefst 85,3 procent van het totaal.
Het ligt in de lijn der verwachting dat er volgend jaar aanzienlijk minder nieuwe bedrijfswagens in Nederland op kenteken worden gezet dan dit jaar. Een onlangs in opdracht van Bovag en RAI Vereniging door S&P Global Mobility opgestelde marktprognose schetst een donker plaatje over de registraties van volgend jaar. De verwachting is dat er in 2025 zo'n 40.000 bedrijfswagens minder op kenteken worden gezet. Die daling schrijven de onderzoekers toe aan het verdwijnen van de bpm-vrijstelling. Daarom worden er dit jaar overigens juist bovengemiddeld veel verkocht. Het langjarige gemiddeld aantal bedrijfswagens dat wordt geregistreerd, ligt op 70.000 stuks. Onlangs werd bekend dat de Tweede Kamer de invoering van uitstootvrije zones voor bedrijfswagens wil uitstellen, al zijn er gemeenten die daar geen gehoor aan lijken te willen geven.
In de Europese Unie zijn in de eerste negen maanden van dit jaar 1.170.310 nieuwe lichte bedrijfswagens geregistreerd. Dat zijn er 8,5 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. Van die 1,17 miljoen bedrijfswagens waren er 67.196 volledig elektrisch. Dat zijn er 12,8 procent minder dan in de eerste drie kwartalen van vorig jaar. Het marktaandeel van elektrische bedrijfswagens in de EU bedraagt dit jaar tot op heden 5,7 procent. In dezelfde periode vorig jaar betrof dat aandeel nog 7,1 procent. Een dikke 85 procent heeft een dieselmotor.
ACEA spreekt van een "zorgwekkend signaal" op het moment dat de markt voor elektrische voertuigen juist vaart zou moeten maken.