Er waait een frisse wind door de Toyota 4Runner

Zoeken naar onderscheid met de Land Cruiser

Toyota 4Runner

Toyota stelt liefhebbers van de stoere 4Runner gerust: ook de geheel nieuwe generatie heeft nog een achterruit die desgewenst in de achterklep zakt. Dan rijst de vraag waarmee de nieuwe Toyota 4Runner zich nog meer van de Land Cruiser gaat onderscheiden.

De naam ‘Toyota 4Runner’ doet bij de meeste Nederlanders vermoedelijk geen belletje rinkelen, maar we frissen je geheugen graag even op. De 4Runner is net als de Land Cruiser een echte terreinauto met een separaat chassis en begon ooit als het SUV-broertje van de HiLux-pick-up. In de jaren 90 werd de HiLux in de VS opgevolgd door de meer op die markt afgestemde Tacoma en volgende de 4Runner het pad van de pick-up, terwijl in onder meer Azië de Toyota Fortuner naar voren werd geschoven als het SUV-alternatief voor de aldaar voortlevende HiLux.

De eerste Toyota 4Runner uit de jaren 80, toen nog met afneembaar dak.

In de VS is er rondom de 4Runner een ware cult onstaan. Niet zo gek, want een Land Cruiser was daar tot voor kort altijd de grote, zware 200-serie, dus de 4Runner was een leuk en stoer alternatief voor wie een wat kleiner en handzamer model zocht om mee te gaan ‘rockcrawlen’. Toyota heeft nu in al haar wijsheid besloten om de kleinere en minder dure Toyota Land Cruiser Prado als Land Cruiser te gaan voeren in Noord-Amerika, waardoor hij ineens heel dicht op de 4Runner kruipt. Dat weerhoudt de Japanners er echter niet van om gewoon met een nieuwe 4Runner te komen. Dat kan op zichzelf zeker geen kwaad, want de huidige 4Runner komt in de basis uit 2009. De langverwachte opvolger zien we op de bovenstaande teaserfoto voor het eerst en lijkt met zijn uiterlijk een mix tussen die nieuwe Land Cruiser (Prado), en de vorige 4Runner te worden. Een heel typsich 4Runner-kenmerk is de achterruit, die je net als de zijruiten kunt openen en zo onder het rijden een frisse wind door de auto laat waaien.

De huidige, vijfde generatie van de 4Runner werd in 2009 gepresenteerd, al waren er wel facelifts.

Volgens Carscoops wil Toyota de 4Runner en de Land Cruiser van elkaar onderscheiden door de hoeveelheid zitplaatsen, de prijs en de aandrijflijnen. De prijslijst van de Land Cruiser begint naar verluidt grofweg waar die van de 4Runner eindigt. De Land Cruiser is altijd een ‘i-Force Max’ turbo-hybride, terwijl de 4Runner naar verwachting wordt aangeboden met een niet-geëlektrificeerde 2,4-liter viercilinder. Verder heeft de 4Runner een derde zitrij, evenals die unieke achterruit.

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.