Er moet universele State of Health-test accu’s gebruikte EV komen want elk merk doet 't anders

Accudegradatie meten op zelfde wijze

accudegradatiecheck van Dekra

Vervanging van de batterij in een gebruikte plug-in hybride of EV kost al gauw duizenden euro’s. Daarom wil je als consument per se weten hoe dit onderdeel eraan toe is. Maar waaraan moet een zogeheten State of Health-test voldoen?

Volgens een woordvoerder van Volvo krijgen ‘erkende’ occasions van het merk een SoH-certificaat op basis van een eigen test, waarvan het resultaat gebaseerd is op informatie die de auto zelf verzamelt over de staat van de accu. Volvo biedt daarbij garantie op het accupakket als de occasion jonger is dan acht jaar en minder dan 160.000 kilometer heeft gereden. Aardig, maar het heeft de schijn van een slager die zijn eigen vlees keurt.

Kia e-Soul eerste generatie buiten garantie

Kia maakt naar eigen zeggen gebruik van speciale diagnoseapparatuur om de gebruikte accu’s te testen. Onder bepaalde voorwaarden zit er garantie op het accupakket als de elektrische occasion niet ouder is dan tien jaar en minder heeft gereden dan 150.000 kilometer. Het accupakket van de eerste generatie e-Soul komt trouwens niet in aanmerking voor deze verlengde garantietermijn, want volgens Kia gaat de conditie van deze verouderde accu’s sneller achteruit dan bij moderne varianten het geval is. Leuk is anders, maar het is in elk geval wel eerlijk …

Kia e-Soul

Mercedes-Benz biedt ook onafhankelijke test aan

Ook Mercedes-Benz test de batterijen van ‘erkende’ occasions op een eigen manier. Dat doet het met de zogeheten StarDiagnose. Om aanspraak te kunnen maken op garantie mogen plug-in hybrides - afhankelijk van het type - niet ouder zijn dan zes jaar en niet meer hebben gereden dan 100.000 kilometer. De accupakketten van volledig elektrische auto’s hebben, afhankelijk van het type, acht jaar en 160.000 kilometer of tien jaar en 250.000 kilometer garantie. Bij Mercedes-Benz kun je als consument ook kiezen voor een onafhankelijke test, zoals een accudiagnose van Aviloo. Dat is zonder meer eerlijk en transparant van Das Haus.

Geen algemene definitie State of Health

Iedereen lijkt wel een andere manier van testen toe te passen en volgens Marcel van Renselaar van Aviloo kun je resultaten daardoor moeilijk met elkaar vergelijken. “Het probleem is dat er geen algemene definitie van State of Health is. Daardoor zien wij bijvoorbeeld afwijkingen van tien, twaalf of veertien procent terug tussen verschillende tests.” Van Renselaar verwacht dat er op termijn Europese wetgeving komt, waarmee alle tests uiteindelijk worden gelijkgetrokken. Maar er is voorlopig nog een lange weg te gaan en dat is niet bevordelijk voor het vertrouwen bij potentiële kopers van elektrische occasions.

En onze Tesla Model 3 uit 2019?

Een tijd geleden werd onze occasionduurtester, een Tesla Model 3 uit 2019, onderworpen aan een uitgebreide accudegradatietest van Aviloo. Na meer dan vijf jaar en 113.000 kilometer bleek de capaciteit van de accu te zijn gedaald van 74,3 kWh naar 64,9 kWh. Met een uitslag van 87 procent scoorde de auto naar verwachting. Volgens een woordvoerder van Tesla worden ook de erkende occasions van het merk onderworpen aan een test, waarbij de algehele staat van het accupakket tegen het licht wordt gehouden. Voor deze tweedehands Tesla’s geldt een beperkte garantie van maximaal twaalf maanden of 20.000 kilometer. Als dat nog van toepassing is, kun je als consument eventueel aanspraak maken op de oorspronkelijke fabrieksgarantie.

Tesla Model 3

 

Een algemeen Bovag-certificaat, hoe is het daarmee?

De Bovag is al een poosje bezig met één certificaat dat de staat van de batterij aangeeft van tweedehands EV’s in de showroom van een Bovag-garage. Volgens een woordvoerder valt er op dit moment nog niets te melden, omdat het certificaat onderdeel is van een groter project. “We zijn bezig met de toekomst van de Bovaggarantie. Het is een product waaraan consumenten heel veel waarde hebben gehecht, maar dat is door de jaren heen wel een beetje veranderd.” Om beter aan te sluiten bij de wensen van de klant, zegt de Bovag zich meer te willen onderscheiden op transparantie. “Klanten willen tegenwoordig liever zekerheid vooraf, dan garantie achteraf.” Ook de erkende tests voor accupakketten horen bij deze nieuwe koers: “De hoop en het doel is om in de toekomst ook een batterijcheck te hebben, waaraan dan ook een Bovag-vinkje is verbonden.”

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.