Audi Q5 strak in het pak
Middenklasse-SUV wordt strakker en lichter
Geheel naar de laatste trend toont de auto niet alleen strakker, maar verliest hij ook daadwerkelijk gewicht. De winst op dat gebied bedraagt volgens Audi maximaal 90 kilogram. Het merk meldt daar trots bij dat de Q5 tegelijkertijd aan alle kanten is gegroeid met z'n lengte van 4,66 meter, breedte van 1,89 meter en hoogte van 1,66 meter. De lengte is inderdaad iets toegenomen ten opzichte van de 4,63 meter lange eerste Q5, maar breedte en hoogte blijven ten opzichte van de 1,90 en 1,65 meter van die auto nagenoeg gelijk.
Die eerste Q5 kwam in 2008 op de markt en ging toen de strijd aan met de in datzelfde jaar gelanceerde Volvo XC60. Ook de BMW X3, die toen al vier jaar op de markt was, kreeg er een concurrent bij. De eerste Q5 kenmerkte zich net als andere Audi-modellen uit die tijd door een bijzonder ronde vormgeving. Het nieuwe model krijgt net als de nieuwe A4 en A5 strakkere lijnen en heeft net als die auto's een opvallende vouw op z'n flank. Toch blijft de basisvorm gelijk. Ook de in de achterklep geïntegreerde lichtunits komen terug. Die geeft toegang tot een bagageruimte die 10 liter meer inhoud heeft dan voorheen.
Ook het interieur wordt volgens verwachting geüpdate. Dat betekent dat Audi's 'virtual cockpit', het multifunctionele scherm dat het instrumentarium vervangt, z'n weg vindt naar de Q5. Op het gebied van connectiviteit en infotainment schermt Audi met een WiFi-hotspot voor maximaal acht gebruikers, een simkaart-aansluiting voor roaming in heel europa en een MMI connect-app waarmee je je Q5 vanop afstand in de gaten kunt houden. Kortom: alle snufjes zijn aanwezig. Dat geldt ook voor de nodige (actieve) veiligheidssystemen, die de auto binnen de lijntjes houden en waar nodig afremmen.
Motoren
Op benzinegebied is de keuze vooralsnog erg overzichtelijk: alleen de 2.0 TFSI met 252 pk is vanaf het begin te bestellen. Dieselrijders kunnen hun 2.0 TDI in drie verschillende varianten bestellen, met 150, 163 of 190 pk. Bovendien kunnen zij opteren voor de 3.0 TDI, die 286 pk op het asfalt zet. Begin 2017 moeten de eerste Q5's uit Audi's fabriek in Mexico in Nederland arriveren.
PRIVATE LEASE Audi Q5
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz GLC vs. Audi Q5 - Dubbeltest

Nieuwe Audi Q5: laatste met verbrandingsmotoren - Vooruitblik

Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

Nieuwe Audi Q5 betrapt: de laatste traditionele

Nieuwe benzineversie voor Audi Q5 en Q5 Sportback
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (113) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.