Elektrosportiviteit van Toyota op komst
Als proeftuin voor de elektrische plannen van Toyota dient de legendarische GT2000, die is omgebouwd tot elektrische auto met een vermogen van 161 pk, afkomstig uit een elektromotor die wordt gevoed door een pakket lithium-ion-accu's. Volgens Naohiko Saito, die de auto onder de vlag Crazy Car Project ontwikkelde, bevindt de techniek in deze auto zich 'een vroeg stadium van het ontwikkelingsproces' en dat het de komende tijd nog verder verfijnd moet worden. Het zal uiteindelijk z'n debuut maken in een compacte stadsauto voordat het wordt toegepast in sportauto's.
Er wordt gewerkt aan een handgeschakelde versnellingsbak in combinatie met elektrische aandrijving, zodat de bestuurder zelf meer controle heeft over de aandrijfkrachten. Het werkt naar verluid met een omvormer dat de hoeveelheid koppel aanpast aan de gekozen bakverhouding. Volgens Toyota was er een sterke wens om een handbak te gebruiken in combinatie met elektrische en hybride sportauto's. "CVT-automaten zijn efficiënt maar bieden weinig plezier, een handbak geeft de bestuurder veel meer gevoel", aldus Hiroyuki Ogawa, die zich bij Toyota bezig houdt met de aandrijflijnen. Het duurt volgens hem nog minimaal drie jaar voordat er een hybride-Totota met handbak verschijnt.
Toyota werkt ondertussen ook aan de EV P002 elektrosporter, gebaseerd op de Radical, die in januari z'n kunsten gaat vertonen tijdens de Pikes Peak Hill Climb in Colorado. Tot slot heeft Toyota Motorsports GmbH uit Duitsland nog de EV P001, dat vorig jaar het ronderecord voor elektrische auto's op de Nordschleife neerzette.