Elektrobom met 750 pk: Mercedes SLS Electric Drive

Mercedes SLS AMG Electric Drive
Mercedes SLS AMG Electric Drive Mercedes SLS AMG Electric Drive Mercedes SLS AMG Electric Drive Mercedes SLS AMG Electric Drive Mercedes-Benz SLS AMG
Snelheidsjunkies met een Mercedes-hart kwamen niet lang geleden al lekker aan hun trekken met de komst van de opgepepte SLS AMG GT, maar er komt een nog extremere variant: de SLS AMG Coupé Electric Drive, de productieversie van de SLS AMG E-Cell. Ja, hij is elektrisch, maar dan wél met 750 pk!

Deze auto is waarschijnlijk de spannendste manier van elektrisch autorijden tot nu toe. Mercedes voorziet de elektrische SLS namelijk van vier elektromotoren – één bij elk wiel – die een gecombineerd vermogen leveren van maar liefst 750 pk (552 kW). Daarmee is deze 'ecoversie' de sterkste productie-SLS tot nu toe, de extra dikke GT heeft immers 'maar' 591 paardenkrachten. De vier elektromotoren produceren bovendien een indrukwekkend maximaal gecombineerd koppel van 1.000 Newtonmeter, en het feit dat die kracht vrijwel vanaf stilstand beschikbaar zal zijn doet ons vermoeden dat je heel wat lol kunt beleven met deze supercar.

Aan de andere kant is de Electric Drive niet de snelste SLS AMG die je kunt kopen; ondanks het cijferbombardement claimt Mercedes een acceleratietijd van 3,9 seconden. Helemaal niet slecht natuurlijk, maar de 'gewone' SLS Coupé sprint één tiende sneller van nul naar 100 km/h. De topsnelheid is – verrassend genoeg – begrensd op 250 kilometer per uur, terwijl de standaardversie natuurlijk doorknalt tot een top van 317 km/h. Hiermee is de SLS AMG Electric Drive echter nog altijd de snelste elektro-auto ter wereld.

De SLS-op-batterijen is in eigen huis ontwikkeld door de engineers van AMG. Het aandrijfpakket bestaat zoals gezegd uit vier elektromotoren (synchroonmotoren met permanente magneet) die per stuk 45 kilogram wegen en maximaal 13.000 toeren per minuut kunnen draaien. Elke motor zit aan een eigen wiel vast door middel van een as, waardoor de vierwielaangedreven SLS zijn aandrijfkrachten vrijwel onbeperkt kan verdelen over alle vier de wielen. Door dit zogenoemde 'torque vectoring' heeft de SLS Electric Drive volgens zijn makers enorm veel tractie. Doordat de motoren niet in de wielen zitten, heeft Mercedes-Benz het onafgeveerde gewicht lekker laag gehouden en dat komt in principe de wendbaarheid van een auto ten goede.

Vloeistofgekoelde batterijen

Het batterijenpakket van de SLS AMG Coupé Electric Drive weegt een lieve 548 kilo en is door Mercedes eveneens in eigen huis ontwikkeld, in samenwerking met het Britse dochterbedrijf Mercedes AMG High Performance Powertrains. Dat is dezelfde club die de Formule-1 teams van Mercedes, McLaren en Force India van het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery System) voorziet. En net als in de F1 wordt het accupakket in de Coupé opgeladen tijdens het remmen. Bijzonder aan het pakket in de SLS (12 modulen, 864 cellen, 600 kWh) is het feit dat de temperatuurhuishouding van de lithium-ion accu's geregeld wordt door een aparte vloeistofkoeling.

Bij lage buitentemperaturen wordt het accupakket bijvoorbeeld opgewarmd door een elektrisch verwarmingselement, terwijl de batterijen bij erg hoge temperaturen juist gekoeld worden door middel van de airconditioning. Om problemen in geval van een crash te voorkomen zit het pakket gevangen in een zogenoemde 'Zero Intrusion Box', een met koolstof versterkte kooi die deel uitmaakt van de monocoque. Met behulp van een snellader moet je de SLS AMG Electric Drive in zo'n drie uur kunnen opladen, via een 'gewoon' laadpunt duurt het opladen zo'n twintig uur.

Verder rept Mercedes-Benz enthousiaste dingen over het geluid van de SLS, een punt waar menig supercarliefhebber vast zijn twijfels over zal hebben. De engineers hebben een zogenoemd 'klankbord' ontwikkeld voor de supersporter. Zo krijgt de auto een 'karakteristiek startgeluid', een 'bijpassende klank' bij accelereren, minder geluid op kruistempo en een 'al net zo kenmerkend' geluid bij het regenereren van de remenergie. We zijn erg benieuwd!

Mercedes-Benz brengt de SLS AMG Coupé Electric Drive in juni 2013 daadwerkelijk op de markt. In Duitsland moet de elektrische topsporter 416.500 euro kosten. Een standaard SLS AMG kost je daar 186.000, dus milieubewuste snelheidsduivels moeten overduidelijk wel een dikkere portemonnee meebrengen…

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.