Elektrische pick-up van Volvo's moederbedrijf ook voor Europa?

Elektrische lifestylewerkpaard slim voor Nederland?

Radar RD6
Radar RD6Radar RD6Radar RD6Radar RD6Radar RD6Radar RD6Radar RD6Radar RD6

Geely - het moederbedrijf van onder meer Volvo - breidt zijn merkenportfolio gestaag uit. Een steeds groter aantal merken van Geely is inmiddels in Europa actief. Mogelijk is Radar de volgende.

De Chinese kolos Geely had al lang een enorm aantal merken in zijn zak, maar het worden er bijna met het jaar meer. In het merkenportfolio van Geely komen we Volvo, Polestar, Lotus, LEVC, Lynk & Co, Zeekr, Farizon, Lifan, Radar en de helft van Smart en Proton tegen. Daarbij verkoopt Geely onder de merknaam Geely een heel arsenaal modellen. Lynk & Co en vooral Zeekr zijn kakelverse spelers op de Europese automarkt, maar er kan er zomaar nog eentje bijkomen: Radar.

Wie AutoWeek op de voet volgt heeft merknaam Radar vast eens horen vallen. Radar werd vorig jaar rond deze tijd uit de grond gestampt en wordt door Geely in de markt gezet als een merk dat het ietwat ongrijpbare outdoor lifestyle als toverwoord hanteert. Hun eerstgeborene is de RD6: een elektrische pick-up die gelijktijdig met de merkintroductie werd gepresenteerd. De RD6 komt net als alle andere modellen op het SEA-platform van Geely te staan, een modulaire basis die in tal van formaten bestaat en die bij tal van auto's van het concern tot inzet komt. Denk aan de Smart #1 en #3, aan de Volvo EX30 en Zeekr X en 001, maar ook zeker aan de Polestar 4 en de Lotus Eletre. Is Radar alleen voor de Chinese thuismarkt bedoeld? Zeker niet.

Radar RD6

Radar RD6.

Al bij de introductie van het merk gaaf Geely aan dat het met Radar gehoor gaf aan de "sinds de coronapandemie wereldwijd toegenomen behoefte om de natuur in de trekken". Dat deed al vermoeden dat Geely Radar niet binnen China houdt. Op Twitter - of X, zo je wilt - geeft Geely een handjevol foto's vrij van de eerste partij voor expert bestemde exemplaren van de RD6. Het is dus zeker: Radar gaat ook naar andere landen. Binnenkort maakt Geely meer bekend over zijn plannen met het merk. Gezien de voorrang die Nederland van nieuwe Chinese merken krijgt, samen met onder meer Noorwegen en Duitsland, zou het zomaar kunnen dat Radar hier binnenkort aanklopt.

Radar RD6

Radar RD6: ook voor exportmarkten.

De RD6 is getekend door de onlangs overleden ontwerper Peter Horbury. De pick-up is 5,26 meter lang en heeft een wielbasis van 3,12 meter. Wat formaat betreft kun je hem vergelijken met de Toyota Hilux. De RD6 komt in China op de markt met een 63-kWh accu die goed is voor een actieradius tot 410 kilometer. Ook zijn er 86-kWh en 100-kWh pakketten, goed voor een maximaal bereik van achtereenvolgens 550 en 632 kilometer. Let wel: dit zijn allemaal cijfers die volgens de niet erg nauwkeurige Chinese meetcyclus zijn vastgesteld. Ongeacht het gekozen accupakket heeft de Radar RD6 vooralsnog altijd een 272 pk sterke elektromotor op de achteras, al zou er ook sprake zijn van een versie met twee elektromotoren en vierwielaandrijving.

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.