Elektrische Peugeot e-408: ruim 450 kilometer bereik en 210 pk sterk
De e-308 voorbij
De Peugeot 408 kennen we met (al dan niet mild-hybride) benzinemotoren en plug-in hybride aandrijflijnen, maar is er nu ook als volledig elektrische Peugeot e-408. Dat werd tijd ook.
Highlights Peugeot e-408
- Elektrische versie van de twee jaar oude 408
- 210 pk sterk
- Dankzij 58,2-kWh accu ruim 450 kilometer bereik
Het is alweer ruim twee jaar geleden dat de Peugeot 408 debuteerde. Die relatief hoog op de poten staande liftback is in Nederland al een poos met traditionele benzinemotoren, met mild-hybride én met plug-in hybride aandrijflijnen te koop. De niet-geëlektrificeerde 1.2 PureTech-benzinemotor met 130 pk verlaat het leveringsgamma. Een groot verschil met de 308 waar hij zijn techniek mee deelt: een elektrische variant van de 408 was er lange tijd niet, hoewel een elektrische e-408 al werd toegezegd bij de presentatie van het model. Die belofte lossen de Fransen alsnog in, met de elektrische Peugeot e-408.
Net als de elektrische Peugeot e-308 nauwelijks van zijn benzinebroers is te onderscheiden, lijkt ook de e-408 als twee druppels water op de modellen met verbrandingsmotoren. Vooral het ontbreken van een uitlaat onder de bilpartij verraadt, samen met de afwijkende badges, dat deze 408 geen benzine lust.
Sterker en groter bereik dan elektrische 308
De Peugeot e-408 krijgt een compleet andere combinatie van accupakket en elektromotor dan de e-308. In tegenstelling tot die elektrische 308 heeft de elektrische Peugeot e-408 geen 156 pk sterke elektromotor, maar een 210 pk en 343 Nm sterk exemplaar dat de Fransen ook in de jongere e-3008 en e-5008 leveren. Het accupakket verschilt eveneens. In de bodem ligt een pakket met een netto capaciteit van 58,2 kWh, terwijl de 308 een 54-kWh accu heeft. Het pakket levert de Peugeot e-408 in Allure-trim een elektrische actieradius van 453 kilometer op. De sportievere GT moet het door onder meer zijn grotere wielen met 445 kilometer doen. Snelladen kan met maximaal 100 kW. De Peugeot e-408 is straks leverbaar in de kleuren Blanc Okenite, Blue Obsession, Gris Selenium, Rouge Elixir en Noir Perla Nera.
Uitrusting Peugeot e-408
Als Allure heeft de Peugeot e-408 standaard onder meer 19-inch lichtmetalen wielen, de Peugeot i-Cockpit met 10-inch digitaal instrumentarium en een infotainmentscherm, navigatie, een verwarmbare bestuurdersstoel, een verwarmbaar stuurwiel, over twee zones gescheiden klimaatregeling, een achteruitrijcamera en een warmtepomp. Daar voegt de GT onder meer uitgebreide matrix-ledkoplampen, parkeersensoren voor, een instrumentarium met 3D-effect, aluminium sierdelen in het interieur, instelbare sfeerverlichting, een elektrisch te openen en sluiten achterklep en het Drive Assist Plus-pakket aan toe.
Nederlandse prijzen zijn er nog niet.
Verwar de Europese Peugeot e-408 overigens niet met de gelijknamige auto die in China te koop is. Dat is een totaal ander model, waarover je hier meer leest.
PRIVATE LEASE Peugeot 408
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 408 1.2 PureTech GT 130 EAT8 | Automaat | Camera | Navigatie | Alcantara
- 2024
- 36.584 km

Peugeot 408 1.2 Hybrid 136 e-DCS6 GT
- 2024
- 25.005 km

Peugeot 408 1.2 Hybrid 136 e-DCS6 GT Alcantara Bekleding | 19" Lichtmetaal | Draadloze Carplay | Camera | Navigatie | LED | Virtueel Dashboard | | Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Cruise control adaptief met Stop&Go
- 2024
- 33.767 km