Mazda CX-6e: de nieuwe elektrische SUV van Mazda voor Europa
Elektrisch alternatief voor de CX-5 of de CX-60?
De Mazda 6e is de eerste van een nieuwe reeks nieuwe elektrische modellen van Mazda. Er komt ongetwijfeld ook een elektrische SUV van Mazda onze kant op en AutoWeek kan je nu al vertellen hoe die waarschijnlijk gaat heten.
De samen met zijn Chinese partner Changan ontwikkelde Mazda 6e is de eerste, maar zeker niet de laatste van een nieuwe reeks elektrische modellen van Mazda. Daar zit ongetwijfeld ook een elektrische opvolger - of in ieder geval een elektrisch equivalent - van de Mazda CX-5 of CX-60 bij. AutoWeek heeft boven water gekregen dat Mazda de modelnaam CX-6e in Europa heeft vastgelegd. Dat wordt op zijn beurt zeer waarschijnlijk de voor Europa bestemde variant van de elektrische SUV waarvan AutoWeek je ook kan vertellen dat die in China waarschijnlijk EZ-60 gedoopt zal worden.

Mazda Arata, studiemodel (2024)
Officieel weten we nog helemaal niets over de elektrische CX-6e. Toch valt er genoeg te speculeren. De elektrische Mazda 6e is ietwat kort door de bocht gezegd een ver-Mazda-de Deepal L07. Met die Deepal L07 deelt de Mazda 6e namelijk zijn platform, wielbasis en het gros van zijn techniek. De Mazda 6e komt in Europa vooralsnog enkel als EV beschikbaar, terwijl de auto er in China ook met range-extender is. De kleinste accu die Mazda in Europa in de 6e levert, is de 69-kWh LFP-accu van CATL. Het technische origineel - de Deepal L07 dus - moet het door een duistere wending van het lot vooralsnog zonder die accu doen. De Deepal L07 heeft in China echter ook een SUV-broer die wél met die 69-kWh LFP-accu leverbaar is: de Deepal S07. Die S07 is 4,75 meter lang en deelt zijn platform met de L07 en dus ook met de Mazda 6e. Het zou dus heel goed kunnen dat die Deepal S07 een Mazda-behandeling ondergaat en met een geheel eigen koetswerk als Mazda CX-6e naar Europa komt.

Deepal S07: wat formaat betreft meer CX-60 dan CX-5.
In april 2024 - toen de Mazda 6e enkel nog als EZ-6 bestond - liet Mazda de Arata zien. De Arata was een relatief productierijp ogende vooruitblik op een splinternieuwe elektrische SUV die in China dit jaar in productie moet gaan. We mikken erop dat die Arata dus een voorproefje was op de EZ-60 en dus waarschijnlijk ook op de Mazda CX-6e. Als de Deepal S07 inderdaad als basis dienst voor de CX-6e, dan kun je een ongeveer 4,75 meter lange elektrische SUV verwachten. Wat formaat betreft zou dat de Mazda-variant vergelijkbaar maken met de CX-60. De CX-5 is namelijk 'slechts' 4,55 meter lang.

Deepal S05: slechts iets groter dan de CX-5.
Een andere mogelijkheid is er ook. Het zou namelijk óók kunnen dat de kleinere broer van de Deepal S07 als basis voor de CX-6e gaat dienen. Die kleinere SUV van Deepal heet S05 en is 4,62 meter lang. Die auto is dus ook groter dan de CX-5, maar flink korter dan de S07. Het formaatverschil tussen de S05 en de CX-5 is met zo'n 7 centimeter vergelijkbaar met het lengteverschil tussen de Mazda 6e en de oude 6 (5 centimeter). Optie drie? Is er ook. Mazda werkt namelijk ook aan een eigen dedicated EV, maar daar is nog weinig over bekend.
Kortom: er is nog veel onzeker, maar we zijn weer ietwat dichterbij de toekomst gekomen. Opvallend: Changan - het moederbedrijf van Deepal - kondigde in 2024 aan zijn waren ook in Europa te gaan verkopen. Onder meer in Nederland. Over Changans Nederlandse avontuur is vooralsnog weinig bekend.