Elektrische Fiat 500 in 2020
Nieuwe 500 tevens als station
Fiat laat weten dat het in 2020 met een elektrische variant van de 500 op de proppen komt. Momenteel bestaat immers al een elektrische 500, de 500e. Die in Mexico gebouwde en in de Verenigde Staten verkochte uitvoering is nooit in Europa verschenen. Die auto krijgt dus een modernere opvolger. Fiat spreekt tevens over de komst van een 500 met mild-hybrid-techniek. Fiat houdt het nog even in het midden, maar we verwachten dat Fiat bovenstaande aandrijflijnen verstopt in een volledig nieuwe generatie van de 500.
De elektrische 500 is niet alles waar Fiat de komende jaren mee op de proppen komt. Zo meldt het merk dat het de 500 Giardiniera terugbrengt. Inderdaad: een Fiat 500 'station'. De naam Giardiniera werd op de oer-500 al gebruikt voor een stationversie. Van deze nieuwe 500-smaak staat in ieder geval een volledig elektrische versie gepland. Fiat brengt verder een C/D-segment SUV met drie zitplaatsen naar de Zuid-Amerikaanse markt. Ook komt het merk daar met een nieuwe A- en een nieuwe B-segmenter.
Het heeft er verder alle schijn van dat Fiat spoedig de Punto na een carrière van dertien jaar van de beademing haalt. Geen opvolger dus, ook niet voor de Mito van Alfa Romeo. Op termijn zet het merk tevens een streep door weinig succesvol gebleken modellen als de Tipo. Althans, de auto wordt uit het Europese portfolio geknipt, waarschijnlijk met ingang van september als de WLTP-cyclus in werking treedt. Buiten de EU, denk aan het Midden-Oosten en in Afrika, blijft de Tipo wel bestaan. Voor de 124 Spider lijkt wel een toekomst weggelegd.
Fiat benadrukt verder dat het ook de komende jaren investeert in de Panda, daarmee lijkt ook voor dat model nog een toekomst te bestaan. We verwachten dat de nieuwe Panda gebruikmaakt van dezelfde techniek als de nieuwe 500. Verwacht ook hier in ieder geval een mild-hybride aandrijflijn. Of ook de Panda er als EV komt, is nog niet duidelijk. Wel krijgen de 500L en 500X mild-hybrid-aandrijflijnen.
Het is niet heel gek dat Fiat inzet op de 500 en de Panda. De 500 ging vorig jaar in Europa 190.389 keer over de toonbank, gevolgd door de Panda met 187.682 stuks. Ter vergelijking: de Volkswagen Up staat met 98.929 stuks op plek drie in het meest compacte segment.
Net als voor de rest van FCA's portfolio geldt, worden ook dieselmotoren in personenmodellen van Fiat uitgefaseerd. Omstreeks 2022 moet het gedaan zijn met de zelfontbrander.
PRIVATE LEASE Fiat
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volvo EX30 of XC40: €10.000 verschil is te merken

Skoda Roadiaq: elektrische Enyaq als kampeerauto

Hier kun je goed parkeren in Zaanstad

Aantrekkelijk parkeren in het centrum van Middelburg

Zo kun je het beste parkeren in Arnhem

Unieke Alpine A110 R kost in Nederland ruim €150.000
Lezersreacties (178) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.