Elektrische bestelwagen LEVC VN5: vanaf €52.450

Bestelbus op basis van 'Londense taxi'

LEVC VN5
LEVC VN5LEVC VN5LEVC VN5LEVC VN5LEVC VN5

London Electric Vehicle Company (LEVC) kennen we vooral als fabrikant van de TX, de huidige incarnatie van de 'Londense taxi' waarvan ook in Nederland diverse exemplaren rondrijden. In 2019 liet LEVC een bestelwagen op basis van die met retrodesign doorspekte TX zien: de VN5. LEVC geeft nu meer details vrij.

De VN5 is technisch gerelateerd aan de TX en dat betekent dat de opzet van de aandrijflijn ons bekend voor komt. De VN5 heeft een 31 kWh accupakket in zijn bodem waaruit een 150 pk en 250 Nm sterke elektromotor zijn levenslust haalt. Je kunt op elektrische kracht zo'n 98 WLTP-kilometers afleggen. De LEVC heeft een 91 pk 1,5-liter geblazen driecilinder benzinemotor aan boord, afkomstig van Volvo, die als range extender fungeert. De totale actieradius bedraagt dan ook 489 kilometer. De VN5 heeft in 13,2 seconden een snelheid van 100 km/h op de klok. Het versnellen stopt bij een snelheid van 129 km/h. Een leeg accupakket is aan een 50 kW DC-lader in 30 minuten weer volledig vol te jagen met stroom.

LEVC VN5

LEVC VN5

De LEVC VN5 heeft een laadvolume van 5,5 kubieke meter en is groot genoeg om er twee pallets in kwijt te kunnen. Het maximaal laadvermogen bedraagt 830 kilo. Aan de linkerzijde heeft de VN5 een schuifdeur, aan de achterkant treffen we twee deurtjes. Overigens is de VN5 meer dan slechts een TX met dichte achterste zijruitjes. Zo is de wielbasis van de VN5 met 3.39 meter maar liefst een ruime 40 centimeter langer dan die van zijn bekendere taxibroertje. Daarnaast is de VN5 11 centimeter hoger dan die TX.

LEVC VN5

Leuk detail: dat de VN5 afkomstig is van hetzelfde moederbedrijf als Volvo (Geely), blijkt niet alleen uit de 1.5 driecilinder, maar ook uit de vormgeving van onder meer het stuurwiel, het infotainmentsysteem en de knoppen eronder en de bedieningselementen op de middenconsole. Leuk weetje: het laadpunt bevindt zich onder een klep direct ter rechterzijde van de grille. Onder een vergelijkbare klep aan de linkerkant van de grille houdt de opening van de benzinetank zich schuil.

LEVC VN5

LEVC VN5

Prijzen

Gecharmeerd van de VN5? Dan hebben we goed nieuws, LEVC heeft in Nederland al drie verkooppunten (Rotterdam, Lijnden en Ruurlo) waar je de VN5 kunt bestellen. Meer servicepunten volgen binnenkort.

LEVC vraagt in Nederland minimaal €52.450 (excl. bpm en btw) voor de VN5. Voor dat bedrag krijg je de Business-uitvoering. De VN5 is er ook als €54.200 kostende City en als €57.450 kostende Ultima. De City heeft onder meer voorruitverwarming, parkeersensoren voor en achter, een fraaier afgewerkte laadruimte, verkeersbordherkenning, gordijnairbags en Lane Departure Warning. De Ultima voegt daar onder meer in carrosseriekleur uitgevoerde bumpers, een achteruitrijcamera, zilverkleurige stalen wielen, navigatie, haakogen in de laadruimte en tienvoudig elektrisch verstelbare verwarmbare stoelen aan toe.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.