Elektrische auto haalt geadverteerde actieradius niet: boze koper krijgt geld terug
"Een opsteker voor kopers van een elektrische auto"
Uiteraard komt de actieradius van een elektrische auto in de praktijk lang niet altijd overeen met de door de fabrikant of autodealer gecommuniceerde maximale actieradius. Een eigenaar van een Jaguar I-Pace vond het verschil tussen het bereik in de praktijk en de opgegeven actieradius zo groot, dat hij naar de rechter stapte. Na jarenlange strijd deed de Hoge Raad vrijdag een uitspraak: de koper krijgt een deel van zijn geld terug.
De Hoge Raad deed vrijdag uitspraak in een interessante zaak die zich al enkele jaren voortsleept. In 2018 kocht iemand voor €89.235 een elektrische Jaguar I-Pace. De Jaguar-dealer adverteerde met een actieradius van 480 kilometer, "[...] meer dan genoeg voor het gemiddelde wekelijkse woon-werkverkeer van 300 km.” De praktijk viel de klant flink tegen. Bij koud weer was de accu al na zo'n 280 kilometer leeg, aldus de koper na de eerste week van aanschaf. In april 2019 heeft de kopende partij de auto aan een derde verkocht voor €65.000 nadat tevergeefs werd gepoogd de auto aan de dealer aan te bieden, waarna de koper de koopovereenkomst heeft ontbonden. Wat volgde: een lange strijd voor het gerecht waarin de rechter aanvankelijk de kant van de dealer koos.
In hoger beroep besloot het hof dat de koper tóch in zijn recht stond door de koopovereenkomst te ontbinden. Het resultaat: de Jaguar-dealer zou ruim 19 mille van het verschil tussen de aanschafprijs en de doorverkoopprijs van 65 mille moeten betalen, inclusief de juridische kosten. De autodealer ging in cassatie bij de Hoge Raad, maar die heeft vrijdag besloten de uitspraak in stand te houden. De Hoge Raad concludeert dat de koper "redelijkerwijs mag verwachten dat de gekochte auto onder de zojuist genoemde gebruikelijke omstandigheden (normaal rijgedrag op de snelweg in de winter) een actieradius zou hebben die significant hoger was dan circa 300 kilometer. Dit betekent dat de koopovereenkomst inhield dat [autodealer] een auto met die eigenschap moest leveren. De geleverde auto had die eigenschap niet."
Floris van der Weijden van juridisch adviesbureau BrandMR noemt de uitspraak in een reactie aan ANP een opsteker voor kopers van elektrische auto's die 'extra bescherming geeft tegen een afwijkende actieradius. "Wel rest nog de vraag hoe moet worden omgegaan met afwijkingen van 15 procent of 10 procent. Daarbij zullen onder meer de formulering van de mededeling door de verkoper en de hoedanigheid van de koper (consument of zakelijke partij) een belangrijke rol spelen”, aldus Van der Weijden.