Eindelijk: Porsche Cayenne klaar!
Dit zijn dan eindelijk de állereerste officiële foto's van de Porsche Cayenne, de super-SUV van Porsche. De voorkant is uit duizenden te herkennen als een Porsche.
Tekst Michiel Willebrands
Met deze Cayenne begeeft Porsche zich op paden die nog nooit eerder werden bewandeld door de Duitsers. En dus werden ook geen halve maatregelen getroffen om van de Cayenne de absolute opper-SUV te maken. Permanente vierwielaandrijving, het Porsche Stability Management (PSM) en een toponderstel zorgen ervoor dat je verzekerd bent van bergen rijplezier onder alle omstandigheden.
De Cayenne, die in de herfst in Nederland geïntroduceerd wordt, is er als S en als Turbo. Je weet dat je met een Turbo te maken hebt als je extra luchtinlaten aan de voorkant ziet, een motorkap met 'bobbels' en vier uitlaatpijpen aan de achterzijde. Allebei de Cayennes beschikken over een nieuw ontwikkelde V8, die in de S 340 pk en 420 Nm aan het asfalt aanbiedt en in de Turbo zijn dat maar liefst 450 paarden en 620 newtonmeters! Sprinten doet de S alleraardigst (0-100 km/h in 7,2 seconden), maar die wordt behoorlijk gedegradeerd als de Turbo het op z'n heupen krijgt: 5,6 seconden tot de honderd! De S houdt er bij 242 km/h mee op, terwijl de Turbo nog even doorblaast naar 266 km/h. Al het geweld wordt in goede banen geleid door de standaard gemonteerde zestraps Tiptronic S. De auto heeft is met een lengte van 4,78 m, een breedte van 1,93 m en een hoogte van 1,70 m niet klein uitgevallen.