Eindelijk officiële informatie Volvo V40

Volvo V40
Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40Volvo V40
Aan het einde van de zomer verschijnt de Volvo V40 op de weg. De Zweden laten er geen twijfel over bestaan. Zijn missie is dat hij serieus moet gaan meespelen in het segment van A3, 1-serie en A-klasse. Nadat de V40 al twee keer is uitgelekt, hebben we nu het officiële materiaal.

Volvo toont op de Autosalon van Genève de geheel nieuwe V40, de eerste 'premium' vijfdeurs hatchback van het merk. Hij staat daar in het hol van de leeuw want Mercedes en Audi presenteren daar de A-klasse en de A3, twee aartsrivalen voor de Volvo.

De V40 volgt de S40, V50 en C30 op. Op termijn moet er een hele familie modellen rondom de V40 verschijnen. Welke dat precies zijn, vertelt Volvo nog niet, maar wij kunnen ons een XC40 voorstellen, een stationwagen en wellicht ook een sedan, die moet name voor de Chinese markt interessant is en de liefhebbers van de S40 kan bedienen.

Op benzinegebied bestaat het motorenaanbod uit de T3, die een viercilinder turbomotor heeft met 150 pk. Hij zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Het gemiddeld verbruik is 5,4 liter op 100 km en daar hoort een uitstoot bij van 134 gr/km. Dan volgt de T4, die ook een viercilinder turbo is. Dit keer heeft hij een vermogen van 180 pk, kan hij in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij 225 km/u. Het verbruik is 5,9 liter op 100 km en de uitstoot is 138 gr/km. Bij de automaat is dat 149 gr/km.

De topper van de reeks heet T5. Daarachter gaat een vijfcilinder schuil met een vermogen van 254 pk. Hij is er alleen als automaat en kan in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij houdt pas op bij 250 km/u. Als gemiddeld verbruik belooft Volvo 7,9 liter op 100 km en de uitstoot is 185 gr/km.

Diesels

Het programma met diesels start met de D2; een viercilinder met 115 pk. Hij kan in 12,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt 190 km/u. Hij nipt slechts 3,6 liter op 100 km en stoot 94 gr/km uit. Voor een veertien procent bijtelling is hij echter net te laat; want hij komt na juli op de markt. Overigens start in mei de productie in Gent.

De tweede diesel is de D3 die een vijfcilinder is met een vermogen van 150 pk. Hij kan in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt 210 km/u. Het gemiddelde verbruik is 4,4 liter op 100 km en hij stoot 117 gr/km uit. Als automaat is dat 136 gr/km. De dikste diesel is de D4; eveneens een vijfcilinder. Dit keer heeft die een vermogen van 177 pk, sprint in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt 220 km/u. Het verbruik is eveneens 4,4 liter op 100 km en ook de uitstoot is gelijk met 117 gr/km. Volvo start de levering van de V40 aan het einde van de zomer voor bedragen vanaf 26.000 à 27.000 euro.

Zoals het een nieuwe Volvo betaamt, zijn er natuurlijk ook veiligheidsinnovaties. De grootste is zonder meer de Pedestrian Airbag Technologie, waarbij een airbag uitklapt voor de voorruit wanneer een voetganger wordt geschept. Die beschermt tegen de raamstijlen. Om de techniek te herbergen, gebruikt Volvo een pop up-motorkap, die tevens zorgt voor een lage neus. Verder is er een systeem dat helpt met achteruitkijken bij het verlaten van een insteekvak.

Volvo belooft dat de V40 de beste rijdynamiek in zijn klasse biedt. In elk geval zal de besturing naar ieders zin zijn want de stuurbekrachtiging kan in die standen worden afgestemd. Standaard is er het dynamische chassis en als optie is er het Sportchassis, waarmee de V40 een centimeter lager bij het asfalt ligt.

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.