Eerste indrukken nieuwe Avensis
Toyota zet met de nieuwe Avensis een auto neer die z'n voorganger in alle opzichten in de schaduw zet. Hij is groter, robuuster, meer volwassen maar bovenal: Europees. Daarmee willen de Japanners vooral de zakelijke Europese rijder aanspreken.
Geen mogelijkheid laat Toyota onbenut om te benadrukken hoe Europees de tweede generatie van hun middenklasser Avensis is. De auto werd getekend en ontwikkeld in het ED2-designcentrum in Zuid Frankrijk, werd getest op alle mogelijke Europese wegen en weersomstandigheden en wordt gebouwd in Engeland. Met de techniek, kwaliteit en betrouwbaarheid zit het nu wel goed, hoogste tijd om eens naar de verpakking te kijken, is de gedachte bij Toyota.
De nieuwe Avensis is niet alleen een slagje groter gegroeid, belangrijker is dat 'ie een stuk robuuster en voornamer overkomt dan z'n voorganger. In deze klasse zijn zaken als comfort, kwaliteit en afwerking van groot belang. Wat die laatste twee aspecten betreft valt er op de nieuwe Avensis bijzonder weinig aan te merken maar we hadden ook niet anders verwacht. De afwerking van de auto is top, de materialen in het interieur zijn prettig; nergens harde stukken kunststof of ander goedkoop ogend materiaal. Ten opzichte van het vorige model is de carrosserie 40% stijver geworden en Toyota heeft de kreukelzones van de auto verbeterd, wat de reparatiekosten na een (kleine) aanrijding drastisch moeten beperken, hetgeen leasemaatschappijen aan moet spreken. Tenslotte verwacht Toyota niet minder dan 50% van de Avensissen op de zakelijke markt af te zetten. Voor de achterwielophanging werd de double wishbone-ophanging van de Celica gebruikt en wat meer op comfort afgestemd. Een primeur voor auto's in deze klasse is de standaard knie-airbag voor de bestuurder, die samen met acht andere airbags zorgt draagt voor het wel en wee van de inzittenden na een aanrijding. Ook standaard is airconditioning en een geluidsinstallatie met radio, cassette- en cd-speler die door acht luidsprekers een bijzonder aardig geluid voortbrengt. De verdere aankleding is afhankelijk van welke Linea u kiest: Terra, Luna of Sol, waarbij Toyota met de Luna de beste mix voor de zakelijke rijder in huis denkt te hebben. Deze heeft onder andere lichtmetalen velgen, automatische airco met gescheiden klimaatzones, 'carbonlook' accenten op het dashboard, een regensensor en mistlampen. Als topuitvoering is er de Executive met onder andere leren bekleding en verwarmbare en elektrisch te verstellen stoelen.
De bekende D4-D-krachtbron doet haast ongemerkt z'n werk maar blinkt verder niet uit in prestaties maar valt ook nergens door de mand, gewoon een prima motor voor veel zakelijke snelwegkilometers. Overigens is deze niet in combinatie met automaat leverbaar. Die is er tegen betaling van 2.000 euro alleen voor de 1.8- en 2.0-benzineversies. Als instapper is er nog een 1.6 (alleen als sedan). Met het geluidsniveau in de 1.8 en 2.0 zit het ook wel snor, het blijft zeer aangenaam stil in de cabine en alleen als er echt gewerkt moet worden, laat de machinerie in het vooronder van zich horen. Met z'n 129 pk heeft de 1.8 voldoende vermogen voor de grote Avensis, maar we vermoeden dat de 1.6 er met z'n 110 pk nog een zware dobber aan krijgt. De Avensis heeft een prima bochtengedrag en als het mis dreigt te gaan, is er altijd nog het VSC, het Vehicle Stability Control in combinatie met TRC traction control, dat standaard op de 2.0 benzine wordt geleverd. Alle Avensissen hebben standaard ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD. BA, oftewel Brake Assist/remassistent, is aanwezig op de 2.0 benzine en als optie leverbaar op de 1.8 benzine en 2.0 D4-D, in combinatie met VSC en TRC.
De nieuwe Avensis is een hele grote stap voorwaarts en een wereld van verschil in vergelijking met z'n voorganger. In Nederland denkt Toyota dit jaar nog 5.000 stuks af te zetten, waarvan de sedan de helft van de verkopen op zich zal gaan nemen, de Wagon 40% en de Liftback 10%. Met een basisprijs van E 22.900 nestelt de Avensis zich tussen de concurrentie. Eind maart, begin april staat íe bij de dealer.
Een volledige rij-impressie kunt u lezen in AutoWeek nr. 11 (5-12 maart).