Eerste glimp 93: er is leven bij Saab
Saab heeft ondanks het dreigende faillissement de afgelopen maanden gewoon doorgewerkt aan de ontwikkeling van de 93, zoals de opvolger van de 9-3 moet gaan heten. Uit een Powerpoint-presentatie, die in januari aan het Zweedse schuldenkantoor werd gegeven, zijn deze illustraties gelekt. Ze tonen een nieuw model, dat zomaar de 93 zou kunnen zijn.
Natuurlijk is er door alle malaise wel vertraging opgelopen bij de ontwikkeling van het nieuwe model. Aanvankelijk werd hij gepland voor het einde van 2012, nu wordt verwacht dat hij aan het einde van 2013 het levenslicht zal zien.
De 93 is getekend door Jason Castriota, een Amerikaanse ontwerper die eerder bij Pininfarina en Bertone werkte. Als alles goed gaat, wordt het nieuwe model voorzien van BMW-motoren. Op de tekening is de vijfdeurs hatchback te zien. Dat is een knipoog naar de klassieke 900 en werd al meteen beloofd bij de eerste berichten over de 93. Naast de vijfdeurs, verschijnen ook weer een sedan, stationwagen en – zoals het Saab betaamt – een cabriolet.
Met de nieuwe 93, die valt in het segment van auto's als de VW Passat, Volvo S60 en BMW 3-serie, moet het voor Saab mogelijk worden weer grote aantallen te gaan draaien in de fabriek. Na de komst van de 93, staat er een sedan boven de 9-5 op de planning en een SUV boven de 9-4X. Die twee modellen moeten vooral het publiek in de VS en China gaan verleiden. Voor de Europese markt staat er nog een klein model op de planning in het segment van Mini, Mito en DS3.