Eerste daling autoverkoop China in 20 jaar
Nabije toekomst onzeker
De autoverkoop in China is in 2018 voor het eerst in minstens twintig jaar gedaald. Volgens de Chinese autobranchevereniging PCA kromp de verkoop met 6 procent tot 22,7 miljoen voertuigen.
China is 's werelds grootste automarkt. De autoverkoop in het land kwam onder druk te staan door de afzwakkende economie en consumenten die de hand meer op de knip houden, mede door onzekerheid vanwege de handelsvete met de Verenigde Staten en de dalende beurskoersen. Ook de toenemende populariteit van taxi-apps zorgt ervoor dat Chinezen minder vaak een auto kopen. Wel zat de verkoop van elektrische auto's in de lift.
Voor dit jaar wordt een onzeker jaar verwacht voor de Chinese autoverkoop. Brancheorganisatie PCA rekent op een lichte stijging van 1,2 procent, maar Goldman Sachs voorspelt een verdere daling van maar liefst 7 procent over 2019. Bloomberg voorspelt dan ook onzekere tijden voor de vele autobouwers die in de afgelopen jaren stevig hebben geïnvesteerd in fabrieken in China, wat eigenlijk de enige manier is om succesvol te zijn in het behoorlijk protectionistisch ingestelde land.
China is en blijft van onmetelijk belang voor autofabrikanten. Zo werd eerder vandaag nog duidelijk dat Daimler voor zijn minimale groei afhankelijk is van China, omdat juist in Europa en de VS de verkopen zijn teruggelopen.