Eerste beeld Gordon Murray Automotive T.50
Aero-samenwerking met Racing Point F1 Team
Gordon Murray Automotive (GMA) heeft het eerste beeld van zijn T.50 gepubliceerd. Ook maakt het bedrijf bekend samen te werken met het Racing Point Formule 1-team voor de bijzondere aerodynamica van de supercar.
De stroomlijn is niet het enige bijzondere. Ook de aandrijflijn bevat een huzarenstukje. De GMA T.50 wordt namelijk aangedreven door een van Cosworth afkomstige V12 met 700 pk. De toerenlimiet van dat blok bedraagt liefst 12.100 (!) omwentelingen per minuut. Ook maakt het aggregaat gebruik van een 48 volt mild-hybrid systeem.
Dan die bijzondere aerodynamica. De T.50 is voorzien van een ventilator achterop met een doorsnee van 40 centimeter. Die moet een sterker en beter te controleren ground effect mogelijk maken en zagen we voor het eerst op de Brabham-Alfa Romeo BT46 Formule 1-racer (zie afbeelding 3). Met 'Ground Effect' bedoelt GMA het verhogen van de downforce door lucht onder een auto door te geleiden. Voor het perfectioneren van de technologie maken de Britten gebruik van de windtunnel van Racing Point F1. Niet alleen de windtunnel, maar ook de ingenieurs van het raceteam worden betrokken bij de ontwikkeling.
De officiële onthulling van de GMA T.50 vindt plaats in mei 2020. Dan moet duidelijk zijn hoe de auto er in zijn geheel uitziet. Geheel in Gordon Murray-stijl (hij was verantwoordelijk voor het ontwerp van de McLaren F1) biedt de auto plaats aan drie inzittenden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd: dat zit vermoedelijk wel snor met de door Murray beloofde eigenschappen van de T.50.