AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Eén linksgestuurde Mitsuoka Orochi
16
Het Japanse Mitsuoka bouwt één linksgestuurde versie van de Orochi. Daarnaast zijn er plannen om de export van het merk flink uit te breiden.
Het Mitsuoka is bekend van de verbouwingen van Japanse massaproductieauto's. De naam werd gevestigd toen Mitsuoka een tot Jaguar look-a-like omgebouwde Nissan Micra op de markt bracht. Sinds 2006 is de hyperexclusieve en onbetaalbare Orochi op de markt. Daarvan rijden inmiddels zeventig exemplaren rond.
In december 2007 werd Mitsuoka benaderd door een assistent van een autoverzamelaar uit Qatar die 'tegen elke prijs' een linksgestuurde versie van de Mitsuoka Orochi wilde. Die auto nadert nu zijn voltooiing. De Orochi is ontworpen met het idee dat kinderen zelfs hun aandacht op de Mitsuoka hebben gericht als er aan de andere kant van de straat een Ferrari rijdt.
Mitsuoka is het bekendst in thuisland Japan, maar ook in Hong Kong, Maleisië, Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten wordt het merk verkocht. Verder zijn er plannen de export dit jaar nog uit te breiden naar Zuid-Korea, Thailand, Jordanië en Qatar. Europa staat niet op de planning, maar of we daar rouwig om moeten zijn...
Niet iedereen in de directiekamers van Mitsuoka is blij met de export van de Orochi. De winstmarges zijn flinterdun omdat de auto geheel met de hand wordt geassembleerd en vele honderden onderdelen speciaal voor deze auto moeten worden gemaakt. De productie van deze bizarre sportauto duurt drie maanden.