Een keurig, betaalbaar OV-alternatief voor €5.500: de Corolla is nog betrouwbaar ook

Zeker de winter door

Toyota Corolla occasion

De winter staat weer voor de deur en dat betekent dat veel OV-forensen op zoek gaan naar praktisch en betaalbaar vervoer. Wij helpen ze een handje door drie niet al te prijzige C-segmenters voor te schotelen waarvan de houdbaarheidsdatum naar verwachting voorbij (heel) wat meer winters ligt.  Met die laatste zin in het achterhoofd, komt kampioen betrouwbaarheid Toyota Corolla bovendrijven. Omdat iedereen dat weet, blijven ze aan de prijs of, als je een bepaald budget hebt, krijg je voor hetzelfde geld een qua kilometerstand en leeftijd ervarener occasion. Daarom halen we er twee jongere alternatieven bij. We gaan winkelen met 5.500 euro.

Toyota Corolla occasion

Toyota Corolla 1.6 16V VVT-I Anniversary - 2006 - 191.838 kilometer - €5.400

En met die 5,5 mille trappen we af met, zoals gezegd, een Toyota Corolla. In Limburg vonden we deze Toyota Corolla die ondanks z’n ervaring gewoon bij de merkdealer staat. Bovag-garantie kost extra, maar toch: veel meer zekerheid kun je voor dat bedrag niet hebben, toch? De keerzijde is dat de 69-TG-KZ een stuk ouder is dan de andere twee. Waar merk je dat aan? Niet zozeer aan de aandrijving. Hier is een keurige 1600 aan het werk, atmosferisch natuurlijk. Dat betekent dat hij zijn maximale vermogen en koppel bij hogere toerentallen haalt. Is niet erg: hij kan het aan. Prestaties en verbruik zijn adequaat. Voor enige fun zorgt de opvallend scherpe stuurinrichting en de prettig schakelende vijfbak. Het maakt deze brave familieauto zowaar een beetje sportief! Kijken we naar de uitrusting van deze Anniversary-uitvoering, dan lijk je op het eerste gezicht ook op dat punt weinig tekort te komen: elektrische ruitbediening rondom, cruise- en climatecontrol, sportstoelen, leren stuur, lichtmetalen wielen, trekhaak …

Toyota Corolla occasion

Een tweede blik bemerkt echter een enkel in hoogte verstelbaar stuur (dus niet axiaal), terwijl alleen de bestuurdersstoel hoogteverstelling kent, de passagiersstoel niet. En ja, uiteraard ontbreken bepaalde hedendaagse ingeburgerde veiligheids- en comfortverhogende zaken op deze achttien jaar oude occasion. Ook aan de afmetingen kun je zien dat deze Corolla al even meegaat. Hij is net wat compacter, wat zich vertaalt in een voor een kleiner gezin voldoende binnen- en bagageruimte, maar overdadig is het niet. Anderzijds weegt-ie ook maar 1.135 kilo en dat scheelt weer in de exploitatiekosten. Tot slot: het voorkomen is netjes, maar niet spraakmakend. Toch denken wij dat diegenen die bovenstaand budget aan een compacte gezinsauto te besteden hebben, het uiterlijk minder belangrijk vinden dan economische motieven en deze vierwieler in toenemende gaan waarderen wanneer hij zonder morren zich nog lang van zijn taak weet te kwijten.    

Toyota Corolla occasion

        

Signalement

Merk Toyota 
Type Corolla 1.6 16V VVT-I Anniversary 
Bouwjaar september 2006
Kilometerstand 191.838
Vraagprijs €5.400
Waar te koop? Toyota-dealer Gielen B.V., Heythuysen

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc
Max. vermogen 81 kW/110 pk bij 6.000 tpm 
Max. koppel 150 Nm bij 4.800 tpm
Leeggewicht 1.135 kilo
Bagageruimte 310 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 14,3
0-100 km/h 10,2 s 
Topsnelheid 190 km/h

Hyundai i30 occasion

Hyundai i30 1.6i CVVT DynamicVersion - 2008 - 140.204 kilometer - €4.999

Dat je bij aankoop van een gebruikte Corolla mede betaalt voor z’n ijzersterke imago - zeker bij de merkdealer - bewijst deze Hyundai i30: twee jaar jonger, een halve ton minder op de klok en toch 400 euro goedkoper. Daarentegen staat-ie bij een universeel bedrijf en over garantie wordt niet gerept. Wel laten afbeeldingen zien dat hij 2.000 kilometer geleden nog een onderhoudsbeurt (inclusief apk) heeft ondergaan en ook valt de keurige staat van deze occasion op. Op enkele punten merk je z’n jongere leeftijd ten opzichte van de Corolla: hier vijf sterren in de EuroNCAP-crasttest (Corolla: vier), er is navigatie aan boord evenals AUX- en usb-aansluitingen en het stuur is ook axiaal verstelbaar. Maar ook hier geen hoogteverstelling voor de passagiersstoel, terwijl de airco handbediend is en cruisecontrol ontbreekt.

Hyundai i30 occasion

De i30 biedt net iets meer binnen- (vooral voor de achterpassagiers) en bagageruimte, de prestaties zijn overeenkomstig, de benzinedorst wat gematigder, het uiterlijk nog wat anoniemer. Dat laatste valt des te meer op wanneer je gaat rijden, want net als de Japanner is de i30 op de weg geen saaimans. Het onderstel is goed in balans en de afstelling van de i30 zal menigeen aanspreken. De vering is stevig en de auto voelt lichtvoetig aan in de bocht. Je kunt dan ook veel sportiever de hoek om dan wellicht (met betrekking tot het anonieme voorkomen) gedacht. Dat komt mede doordat de besturing prettig aanvoelt, met een goed wegcontact en zonder vaagheid rond de middenstand. De besturing van de Corolla reageert evenwel nog wat directer. Al met al komt de Corolla net wat geraffineerder over, is hij qua bedrijfszekerheid nauwelijks te verslaan en pakt de exploitatie naar verwachting ook wat gunstiger uit. Daartegenover staat dat deze i30 jonger, moderner en ruimer is.    

Hyundai i30 occasion

Signalement

Merk Hyundai
Type i30 1.6i CVVT DynamicVersion
Bouwjaar mei 2008 
Kilometerstand 140.204
Vraagprijs €4.999
Waar te koop? Wim Roetert Auto’s, Olst

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.591 cc
Max. vermogen 90 kW/122 pk bij 6.200 tpm 
Max. koppel 154 Nm bij 4.200 tpm
Leeggewicht 1.168 kilo
Bagageruimte 340 l/1.250 l
Max. aanhanger geremd 1.200 kilo
Gem. verbruik 1 op 16,1
0-100 km/h 11,0 s 
Topsnelheid 192 km/h

Fiat Bravo occasion

Fiat Bravo 1.4 Multi-Air Sport - 2011 - 200.212 kilometer - €4.950

Mag het wel met wat meer sjeu, dan moet je gaan zoeken naar een karakterkar die nieuw op de een of andere manier niet is aangeslagen. Wat te denken van deze Fiat Bravo: nog weer drie jaar jonger dan de Zuid-Koreaan, maar daartegenover behept met de hoogste kilometerstand. Een volledig afgestempeld onderhoudsboekje en drie maanden Bovag garantie moeten enige zekerheid bieden. Dat de Bravo het meest modern van ons trio is, zie je al direct onder de motorkap: een geblazen 1.4 die gekoppeld is aan een zesbak. Het maakt de Italiaan het krachtigst, snelst én zuinigst. Vooral het hoge koppel van 230 Nm dat al bij 1.750 tpm wordt gehaald, maakt van deze compacte gezinsauto een lekker vlotte metgezel.

Fiat Bravo occasion

De aankleding doet daaraan mee. Op het lichtmetaal na is daar vanbuiten nog niet veel van te zien, maar binnen des te meer: her en der rode stiksels en met name de tweekleurige bekleding (met verstelbare lendensteunen op de voorstoelen) geeft deze Italiaan een sportief tintje. Ook aan de uitrusting is te zien dat de Bravo het meest modern is: xenonverlichting, parkeersensoren achter, regensensor, traction control … plus datgene wat bij Corolla én i30 globaal vermeld staat. Een mooi totaalpakket, waarbij ook hier de ruimte achterin positief opvalt: lange benen hebben niets te klagen, lange nekken iets meer. Ook de bagageruimte is het grootst. Ten opzichte van het standaard Bravo-onderstel dat weinig communicatief en vooral op comfort gericht is, is het sportonderstel dat deze occasion bezit een aardige portie strakker. En sportief of niet: de 1.4 klinkt wel wat rauw. Hoe dan ook is de Bravo gezegend met de meeste karakter. Wel verwachten wij - gezien kilometerstand en wagengewicht - dat hij ook de duurste is qua maandlasten. Op het gebied van betrouwbaarheid en roestpreventie hebben de Italianen de laatste decennia grote stappen gemaakt, zodat de tellerstand niet afschrikwekkend hoeft te zijn.         

Fiat Bravo occasion

Signalement

Merk Fiat
Type Bravo 1.4 Multi-Air Sport
Bouwjaar oktober 2011 
Kilometerstand 200.212
Vraagprijs €4.950
Waar te koop? Autobedrijf R & H, Zevenaar

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn, 1.368 cc, turbo
Max. vermogen 103 kW/140 pk bij 5.000 tpm 
Max. koppel 230 Nm bij 1.750 tpm
Leeggewicht 1.250 kilo
Bagageruimte 400 l/1.175 l
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 op 17,5
0-100 km/h 8,9 s 
Topsnelheid 204 km/h

Met welke C-segmenter zou jij de winter willen tackelen?

Drie verschillende compacte gezinsauto’s met prijskaartjes van 5 à 5,5 mille. Iets in ons zegt dat je met de Corolla het minst voor verrassingen komt te staan. Wel is hij op meerdere fronten duidelijk het oudst. De Bravo heeft veel meer flair, is het sterkst, ruimst en meest luxueus. Kortom: het meest modern. De i30 zit er tussenin, maar heeft wel de laagste kilometerstand. Wat zou jouw keuze zijn om de winter (en daarna) door te komen?

Lezersreacties (101)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.