AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ecoboost maakt Fords 20 procent zuiniger
48
Ford komt volgend jaar eindelijk met de 1.6 turbo Ecoboost. Deze krachtbron levert in zijn krachtigste configuratie 180 pk, en gekoppeld aan de Powershift-transmissie met dubbele koppeling, is de Ecoboost 20 procent zuiniger dan de huidige benzinemotoren van Ford.
Terwijl bij de concurrentie de geblazen viercilinders al leverbaar zijn of hun intrede doen in de compacte middenklasse en middenklasse, moeten modellen als de Focus en Mondeo het nog stellen met ongeblazen 1.6-en, 1.8's (alleen Focus), 2,0-liters of een 2.3 (Mondeo). Natuurlijk is er de 2.5 vijfcilinder turbo, maar een compacte turbomotor wordt node gemist. Daarmee scoor je bij de ECE-cyclus een mooi verbruik en een lage CO2-uitstoot.
Iosis Max geen B-Max
De 1.6 turbo met 180 pk zit in de Iosis-Max conceptcar. Dat is overigens geen voorbode van een compacte MPV, we moeten er volgens een woordvoerder van Ford een stijlvoorbode in zien en al helemaal geen B-Max. Wel krijgt de opvolger van de C-Max ontwerpkenmerken van deze studie. Ford gaat van de 1.6 Ecoboost meerdere vermogensvarianten aanbieden, de variant met 180 pk wordt nu in Genève getoond om het prestatiepotentieel van het blok te tonen. Gecombineerd met start-stoptechniek en de Powershift-transmissie moet de viercilinder turbo 20 procent zuiniger zijn dan de 1.6, 1.8, 2.0 en 2.3 die hij gaat vervangen.
PRIVATE LEASE Ford
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Ford Explorer en Capri uitgekleed: minder luxe, lagere vanafprijzen
Nieuws
Zwart randje voor populaire Ford Kuga
Nieuws
Ford verwacht klap van 1,5 miljard dollar door heffingen Trump
Nieuws
Deze Ford Five Hundred is ingetogen imposant - In het Wild
Proefrit