E-Legend komt met meer retro Groep B-auto's

Elektrisch herboren

E-Legend EL1

E-Legend kon op een flinke bak waardering rekenen met de EL1, een op de Audi Sport Quattro geïnspireerd bloedsnel elektrisch scheurmonster. Er zitten meer van dergelijke hommages in het vat!

Het Duitse E-Legend doet zijn naam behoorlijk eer aan met de EL1 en is van plan om dat kracht bij te zetten door nog meer legendes elektrisch te laten reïncarneren. Dat verklaart hoofdontwerper en voorzitter Marcus Holzinger in gesprek met het Britse Autocar. Eerder liet E-Legend al weten dat er na de EL1 nog twee modellen op die basis zouden verschijnen, nu maakt Holzinger duidelijk dat ook die auto's geïnspireerd zijn op legendarische Groep B-rallyauto's.

Welke modellen we mogen verwachten, houdt de Duitser nog even geheim. We dromen stiekem al van een moderne kijk op de Lancia Rally 037 en Peugeot 205 T16, of wellicht toch de Renault 5 Maxi Turbo. Holzinger laat wel doorschemeren dat zijn persoonlijke favorieten de Ford RS200 en Lancia's Delta en 037 zijn, dus die lijken een bovengemiddeld goede kans te maken.

Eén ding is in ieder geval zeker: ook die retroknallers worden bizar snel. E-Legend neemt namelijk - niet geheel verrassend - de technische basis van de EL1 ook als basis voor de nieuwelingen. Je mag dus rekenen op twee elektromotoren die er samen 816 pk vermogen uit stampen, vanzelfsprekend vierwielaandrijving en een 0-100 km/h-tijd van onder de 3 seconden. Wel zegt Holzinger dat er mogelijk aanpassingen aan de aandrijflijn worden gedaan om het geheel beter bij de auto in kwestie te laten passen.

Net als bij de EL1 worden er van de hoogstwaarschijnlijk EL2 en EL3 genaamde creaties ook 30 exemplaren gemaakt. Moet je alleen nog even zo'n 9 ton ophoesten om er één te bemachtigen. Ook moet je nog tot minstens 2023 geduld hebben.

Voor welke Groep B-auto's hoop jij dat E-Legend kiest?

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.