Duitsland: “laden moet als tanken worden”
500 miljoen voor 50.000 laadpunten
Duitsland schakelt naar de volgende versnelling als het gaat om laadinfrastructuur. Het verkeersministerie aldaar presenteert een uitgebreid plan om in 2025 zoveel laadpunten beschikbaar te hebben dat laden ‘als tanken’ moet worden.
Tot 2025 stelt het ministerie voor Verkeer en digitale Infrastructuur (BMVI) 500 miljoen euro beschikbaar. Ter vergelijking: tussen 2017 en 2020 was er 300 miljoen beschikbaar. Van het geld wordt tot 60 procent van nieuw te plaatsen laadpalen gefinancierd, maar dan wil de overheid er natuurlijk ook wat over te zeggen hebben. Zo moeten er uiteindelijk 50.000 oplaadpunten bijkomen, waarvan minimaal 20.000 snellaadpunten met DC-laders.
Door middel van concrete aanbestedingen wordt zicht gehouden op goede, strategische locaties voor die laders. Zo moeten de eerste 1.000 snelladers zorgen voor een landelijk netwerk, waarbij laadvermogens tot 300 kW mogelijk moeten zijn. Lege plekken op de laad-kaart moeten zo worden ingevuld en in heel Duitsland moet een dekkend netwerk van snelladers ontstaan.
De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer weet zijn ambitie mooi onder woorden te brengen: “Het volgende snellaadstation moet binnen 10 minuten bereikbaar zijn. […] Opladen moet in Duitsland altijd en overal mogelijk zijn, want alleen zo kunnen we mensen enthousiast maken voor de overstap naar een elektrische auto.” Hij vult aan: “Burgers moeten hun elektrische auto altijd en overal kunnen opladen – langs de weg, in het restaurant, bij het sportveld en bij de supermarkt.” Laten we met dat laatste nu net veel ervaring hebben…
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen