Duitsland investeert 250 miljoen euro in waterstof
Ontwikkeling van techniek én infrastructuur
Dat meldt het Duitse dagblad Die Welt vandaag. Vanaf 2019 worden de eerste investeringen gedaan.
Een deel van het enorme bedrag wil de Duitse overheid steken in onderzoek naar en verdere ontwikkeling van technieken die de brandstofcelauto goedkoper en daarmee concurrerend moet kunnen maken. Daar blijft het niet bij, de investering komt voor een ander deel namelijk ten goede aan het ontwikkelen en aanleggen van een goede infrastructuur. Denk hierbij aan het plaatsen van voldoende tanklocaties. "We leggen hiermee een grote bouwsteen voor de elektrische mobiliteit", verklaart minister van transport Alexander Dobrindt tegenover Die Welt.
De auto met brandstofcel is een concept dat al tientallen jaren oud is. Momenteel heeft Toyota met de Mirai een auto in zijn portfolio die met waterstof om weet te gaan. Hyundai heeft nog altijd de ix35 Fuel Cell in de aanbieding, maar daar blijft het niet bij. Volgend jaar komen de Koreanen met een compleet nieuwe cross-over die vanaf de basis als 'brandstofcelauto' is ontwikkeld. Ook Honda houdt zich al jaren met deze aandrijvingstechniek bezig. De laatste incarnatie daarvan verscheen onlangs op Europese bodem in de vorm van de Clarity. Volgend jaar doet ook Mercedes-Benz mee op waterstofgebied met een F-Cell-versie van de GLC-klasse. Van de nieuwe generatie Lexus LS wordt op termijn ook een versie met brandstofcel verwacht.