Duitse tol ook buiten de snelwegen

Autobahn
Duitsland wil tol gaan heffen op het hele wegennet in plaats van alleen autosnelwegen, zoals bijvoorbeeld in Zwitserland en Oostenrijk gebeurt. Dat heeft de Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, maandag gezegd. Hij presenteerde zijn plannen voor tolheffing voor buitenlandse personenauto's op Duitse wegen.

Veel tol-gerelateerd nieuws vandaag: eerder hoorden we al dat de deelstaten en gemeenten ook een graantje willen meepikken als de tol niet alleen voor de snelwegen gaat gelden, nu blijkt dat dat laatste inderdaad het geval is. Niet alleen in landen die aan Duitsland grenzen is met verontwaardiging gereageerd. De deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen waarschuwde maandag dat België en Nederland straks ook tol gaan heffen. En "de economie van het kleine grensverkeer wordt afgeremd", zei de minister van Verkeer van de deelstaat, Michael Groschek.

Dobrindt noemde de heffing maandag "een kwestie van recht". Hij vindt dat Duitsland niet kan achterblijven en "een gat van onrechtvaardigheid dicht". Jaarlijks maken volgens de bewindsman buitenlanders 170 miljoen ritten over Duitse wegen. Hij schatte dat de gemiddelde jaarprijs voor een vignet voor het gebruik van het wegennet 88 euro gaat kosten. Er zullen ook goedkopere vignetten komen, een van 10 euro voor 10 dagen en een van 20 euro voor 2 maanden rijgenot op het Duitse wegdek.

Veel van Dobrindts plan moet nog worden uitgewerkt. Maar vaststaat voor hem dat de belastingbetaler in Duitsland per slot van rekening niet meer voor zijn auto gaat betalen. Hij moet ook een vignet voor op zijn voorruit kopen, maar de kosten worden via de wegenbelasting verrekend, beloofde Dobrindt. Het vignet wordt waarschijnlijk automatisch aan de Duitse wegenbelastingbetaler gestuurd. Volgens Duitse media is het raar dat Duitsers de sticker ook op hun auto moeten plakken. Door het kleurrijke vignet lijkt het alsof Duitsers, net als buitenlanders, de heffing betalen.

Volgens critici in bijvoorbeeld Oostenrijk en Nederland is het niet eerlijk dat de Duitse weggebruiker wordt gecompenseerd. Dit zou discriminatie zijn en dat mag niet in Europa. De Europese Commissaris van Transport, Siim Kallas, hamerde daar maandag in Brussel ook op.

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.