Duitse autoverkoop groeit met 9 procent
Golf op één ondanks dalende populariteit
Uit cijfers van het Duitse KBA (Kraftsfahrt-Bundesamt) blijkt dat er in Duitsland in september 298.002 nieuwe personenauto's zijn verkocht, een stijging van 9,4 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Daarmee staat de teller over heel 2016 momenteel op 2.555.783 nieuwe auto's, 6,1 procent meer dan vorig jaar rond deze periode.
Volkswagen neemt met zijn Golf de eerste positie in. In september werden 22.244 nieuwe exemplaren verkocht. Hoewel de Golf op nummer één staat, lag het aantal verkochte exemplaren in dezelfde maand vorig jaar ruim 16,5 procent hoger. Ook op plek twee en drie komen we een Volkswagen tegen. De Tiguan staat met 7.660 verkochte exemplaren op de tweede plek (+22,5 procent), gevolgd door de Passat met 6.778 verkochte exemplaren (-2,6 procent). Mercedes' C-klasse staat met 6.752 verkochte exemplaren op de vierde plek (+9 procent).
Ook de rest van de lijst is aardig Duits te noemen. De Volkswagen Polo staat op de vijfde plek met 5.796 exemplaren (+22,1 procent). Op positie zes komen we de eerste Opel tegen. De Astra ging 5.642 keer over de toonbank (+10,3 procent). Audi's A4 weet met 5.460 verkochte exemplaren (+3,8 procent) de zevende positie in te nemen, gevolgd door de Skoda Octavia met 5.198 exemplaren (-4,2 procent). Op nummer negen komt de Opel Corsa binnen, de B-segmenter werd 5.192 keer besteld (-4,4 procent). Rivaal Skoda Fabia sluit de lijst met 4.899 verkochte exemplaren af (+12,8).
Opvallend is het gegeven dat de Renault Zoe de grootste stijger is in de lijst. Met 279 verkochte exemplaren in september heeft Renault 381 procent meer Zoes weten te verkopen ten opzichte van dezelfde maand in september. Ook de Prius wist met 220 verkochte exemplaren vaker dan vorig jaar over de toonbank te gaan. De stijging komt uit op 267 procent.